۶٠٠ میلیارد تومان فرار مالیاتی در خراسان رضوی و پروژههای تشنه اعتبار
- شناسه خبر: 15603
- تاریخ و زمان ارسال: ۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۴۳
- نویسنده: اتاق خبر کلام تازه
کلام تازه | بررسی ارقام تخصیص یافته به پروژههای مهم خراسان رضوی و مقایسه آن با امکان ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد استان از محل درآمدهای مالیاتی، نشان میدهد که درصورت اجرای سخت گیرانه قانون، میتوان بخشی از منابع موردنیاز استان برای اجرای پروژههای عمرانی را تامین کرد.
کاهش درآمدهای نفتی، دولت را در تامین اعتبار پروژههای عمرانی با مشکل مواجه کرده و منجر به ایجاد مشکلات زیادی برای پیمانکاران و حذف فرصتهای شغلی بسیار شده است. همین مسئله سبب شده است برخی با اشاره به برآورد ۱۰۰هزار میلیارد تومانی فرار مالیاتی در کشور تاکید کنند که اگر بتوان از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی بر درآمدهای کشور افزود، بسترهای لازم برای بهره برداری از پروژههای عمرانی فراهم میشود. بهره برداری از بسیاری از پروژههای عمرانی خراسان رضوی هم در سال اخیر به دلیل نبود بودجه کافی، دچار مشکل شده است و به نظر میرسد جلوگیری از فرار مالیاتی بتواند راهکار مناسبی برای حل مشکلات این پروژهها باشد.
هرچند عصر پنجشنبه یکی از دستورهای کاری نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی که در استانداری خراسان رضوی برگزار شده بود، بررسی تراکنشهای مالی فعالان اقتصادی بود، این جلسه فرصتی را فراهم کرد تا مدیرکل امورمالیاتی خراسان رضوی از آخرین اقدامات این اداره کل برای جلوگیری از فرار مالیاتی در استان خبر دهد و بگوید که از آبان سال گذشته تاکنون، ۲۹ پرونده فرار مالیاتی در حوزه ماده۱۸۱ قانون مالیاتهای مستقیم تشکیل شده است. از این تعداد، ۶ پرونده ۱۲۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته اند. احمدرضا مدبرنیا افزود: این ظرفیت وجود دارد که بتوان ۶۰۰ میلیارد تومان از فرارهای مالیاتی را در استان کشف و وصول کرد.
فرار مالیاتی و پروژههای مهم استان خراسان رضوی
باتوجه به ارقام اعلام شده ۱۲۰ میلیاردو ۶۰۰ میلیارد تومانی در جلسه شورای گفتگو، این سوال پیش میآید که وصول این ارقام چه تأثیری میتواند بر استان بگذارد. برای تبیین بهتر این رقم باید نگاهی به ردیف بودجههای خراسان رضوی در سال ۱۴۰۰ بیندازیم.
بیشتر بخوانید: تمام آنچه باید از قطار مشهد – گلبهار – چناران بدانید
دولت در بودجه ۱۴۰۰ برای احداث خطوط قطارشهری مشهد، بیش از ۴۵ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته است. هرچند مدیریت شهری مشهد در سالهای اخیر باتوجه به هزینههای زیاد احداث قطارشهری سعی کرده است منابع لازم را برای شتاب گیری در بهره برداری آن از محلهای دیگری تامین کند، رقم درنظر گرفته شده در بودجه نشان میدهد که بودجه دولتی قطارشهری در برابر فرار مالیاتی، رقم اندکی است.
همچنین پروژه قطار گرگان-بجنورد-مشهد سال۱۳۸۸ با حضور رئیس مجلس و وزیر وقت راه وشهرسازی به عنوان یک پروژه راهبردی کلنگ زنی شد، اما با گذشت ۱۲ سال همچنان بلاتکلیف باقی مانده است. بودجه درنظر گرفته شده برای این پروژه در سال جاری یک میلیاردو ۵۰۰ میلیون تومان است.
بودجه اختصاصی به قطار حومهای مشهد-گلبهار-چناران نیز ۶۰ میلیارد تومان است. بررسی ارقام تخصیص یافته به پروژههای مهم خراسان رضوی و مقایسه آن با امکان ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد استان از محل درآمدهای مالیاتی، نشان میدهد که درصورت اجرای سخت گیرانه قانون، میتوان بخشی از منابع موردنیاز استان برای اجرای پروژههای عمرانی را تامین کرد.