همچنان به دنبال ارتقاء خدمات بهداشتی و بهبود زیرساختها هستیم
- شناسه خبر: 44115
- تاریخ و زمان ارسال: ۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۶
- منبع: کلام تازه
- نویسنده: کلام تازه - هدیه رجب نیا
دکتر یعقوب مظفری گلوگاهی در گفتگوی اختصاصی با کلام تازه بیان کرد: یکی از موضوعات مهم در پزشکی، “کیفیت” ارتباط بیمار و پزشک و به معنی گستردهتر ارتباط خدمت گیرنده با ارائهکننده خدمتسلامت است، ارتباط صحیح و موثر بین تیم سلامت و خدمت گیرندگان میتواند به ایجاد “اعتماد و امنیت روانی” منجر شود که در فرایند بهبود بیماران نقش بسیار مهمی دارد.
مظفری افزود: وقتی یک پزشک در طول زمان در جریان اطلاعات سلامت خدمت گیرندگان خود باشد، به دلیل اطلاعات کاملتر از سوابق خانوادگی، پزشکی و دارویی فرد، میتواند در مورد نیازهای سلامتی و درمانی او “تصمیمات دقیقتر” از سایر پزشکان بگیرد و افراد را تحت مراقبتهای مستمر سلامتی قرار دهد.
وی ادامه داد: “پزشک خانواده” در صورت بیماری یا حوادث ناگوار در کنار فرد و خانواده قرار دارد و خدمات مشاورهای و درمانی را برای “همه اعضای خانواده” ارائه میدهد و در صورت نیاز، بیمار را به پزشکان یا مشاوران مرتبط ارجاع میدهد و پزشک متخصص یا مشاور، نتیجه اقدامات انجام شده را به “تیم پزشکی خانواده” اعلام میکند. در ارتباط بین تیم پزشکی خانواده و بیمار، تصمیمات بر اساس نگاه جامع به “نیاز” بیمار است و محدود به رفع گذرای شکایت و علت مراجعه نخواهد بود، و تیم سلامت بر اساس دانش به دست آمده از نیاز های بیمار در طول زمان میتواند بهترین تجویزها و راهنماییها را به او ارائه نماید.
مدیر شبکه بهداشت و درمان چناران در ادامه به تشریح برنامههای سلامت خانواده و نظام ارجاع که در سطح شهر اجرا شدهاست پرداخت و گفت: برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع با محوریت مراقبسلامت در سطح شهر اجرا شده است. این برنامه با هدف ارائه خدمات بهداشتی جامع و پیگیری مستمر وضعیت سلامت خانوادهها طراحی شده است. مراقبان سلامت نقش مهمی در این برنامه دارند و با مراجعه به خانوادهها، وضعیت سلامت آنها را بررسی و در صورت نیاز به مراکز تخصصی ارجاع میدهند.
دکتر یعقوب مظفری گلوگاهی تصریح کرد: ما تلاش کردهایم تا به ازای هر 1500 نفر جمعیت، یک مراقب سلامت جذب کنیم، در حال حاضر، 30 مراقب سلامت در سطح پایگاههای سلامت مشغول به فعالیت هستند، این اقدام به ما کمک کرده تا خدمات بهداشتی بهتری به مردم ارائه دهیم و پوشش بهداشتی بیشتری داشته باشیم.
مظفری به افزایش جذب پزشکان در مراکز خدمات جامع سلامت شهری نیز اشاره کرد و گفت: مراکز بهداشتی درمانی شهری، خدمات بهداشتی درمانی مورد نیاز شهروندان را تا سطح خدمات قابل ارائه توسط پزشک عمومی ارائه میدهد و بر حسب تراکم جمعیت در منطقه جغرافیایی مربوطه یک یا چند پایگاه بهداشتی را تحت پوشش دارد، که به همین منظور یکی از اقدامات مهم ما، افزایش تعداد پزشکان در مراکز خدمات جامع سلامت شهری بوده است، که در حال حاضر، 4 پزشک در 4 پایگاه سلامت فعال سطح شهر حضور دارند و در تمام ایام هفته به ارائه خدمات میپردازند و این اقدام باعث شده تا مردم بتوانند در هر زمان به خدمات پزشکی دسترسی داشته باشند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان چناران تاکید کرد: خانه های بهداشت به عنوان زیرمجموعه مراکز خدمات جامع سلامت روستایی و شهری روستایی، سطح اول ارایه خدمات در نظام شبکه بهداشتی و درمانی کشور است و این خانههای بهداشت، محيطیترين واحد ارائه خدمات در نظام شبكههای بهداشتی و درمانی كشور و مسـتقر در روسـتاها بشمار میروند كـه تحـت نظـارت مراكـز خدمات جامع سلامت روستايی و شهری روستایی فعاليت میكنند که هر خانه بهداشت بسته به شرايط جغرافيـايي، بـه ويـژه امکانات ارتباطی و جمعیت، يك يا چند روستا را تحت پوشش خود دارد.
دکتر یعقوب مظفری ارتقاء خانههای بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت روستائی را امری ضروری دانست و تاکید کرد: به همین منظور خانههای بهداشت سیدآباد و رادکان به پایگاه سلامت شهری ارتقاء یافتهاند. همچنین، مراکز خدمات جامع سلامت روستائی رادکان و سیدآباد به مراکز خدمات جامع سلامت شهری-روستائی تبدیل شدهاند و پیگیریها برای ارتقاء فعالیتهای مرکز خدمات جامع سلامت شهری-روستائی سیدآباد به حالت شبانهروزی نیز در حال انجام است.
مظفری ادامه داد: خانه بهداشت اخلمدسفلی با متراژ 90 متر مربع در مساحت 200 متر تجدید بنا و احداث شده است، همچنین دو عدد اتوکلاو کلاس B در مراکز سیدآباد و جوکال راهاندازی شدهاند که این اقدامات به ما کمک کرده تا زیرساختهای بهداشتی بهتری داشته باشیم و خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم.
وی افزود: اتاق دندانپزشکی مرکز خدمات جامع سلامت روستائی “حکیمآباد” به کمپرسور، یونیت دندانپزشکی، ساکشن دندانپزشکی و اتوکلاو مجهز شده است، پایگاههای سلامت شهری نیز به ترازوهای بزرگسال دیجیتال و ابزار استاندارد تنسنجی تجهیز شدهاند که این تجهیزات به ما کمک کرده تا خدمات بهداشتی بهتری به مردم ارائه دهیم.
او ادامه داد: خانههای بهداشت خریج و قزلکن بهسازی و حصارکشی و مرکز خدمات جامع سلامت روستائی حکیمآباد نیز بهسازی و حصارکشی شده است.
مدیر شبکه بهداشت و درمان چناران میزان فعالسازی پروندههای خانوار در سال گذشته را دارای افزایش دانست و تصریح کرد: در سال 1402، میزان فعالسازی پرونده خانوار 65 درصد بوده که در سال 1403 با 5 درصد افزایش به 70 درصد ارتقاء یافته است که این میزان برابر با 225000 خدمت میباشد و 99.8 درصد جمعیت تحت پوشش چناران حداقل یکبار خدمات بهداشتی را دریافت کردهاند و این نشاندهنده تعهد ما به ارائه خدمات بهداشتی به تمامی افراد جامعه است.
مدیر شبکه بهداشت و درمان چناران با بیان اینکه ما همچنان به دنبال ارتقاء خدمات بهداشتی و بهبود زیرساختها هستیم تاکید کرد: برنامههای متنوعی برای افزایش تعداد مراقبان سلامت، پزشکان و تجهیزات بهداشتی داریم، همچنین تلاش میکنیم تا مراکز بهداشتی بیشتری را به حالت شبانهروزی ارتقاء دهیم تا خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم.
دکتر یعقوب مظفری در ادامه به اقدامات صورت گرفته در خصوص بیمارستان چناران اشاره و بیان کرد: بیمارستان ثامنالائمه تاکنون دارای پیشرفت 85 درصدی پروژه سیتیاسکن و جذب خیرین سلامت بودهاست.
مظفری با بیان اینکه در سال گذشته، بیمارستان ثامنالائمه چناران موفق به جذب 21 پزشک متخصص در اغلب رشتهها و 12 پزشک اورژانس شدهاست، خاطر نشان کرد: این اقدام باعث افزایش کیفیت خدماتدرمانی و کاهش زمان انتظار بیماران برای دریافت خدمات تخصصی شده است.
وی ادامه داد: با بهرهگیری از تمامی امکانات موجود و همکاری متخصصان و جراحان متعهد در رشتههای ارتوپدی، جراحیعمومی و زنان، تعداد هزار و 254 مورد عمل جراحی و 552 تولد نوزاد در این مرکز انجام شده است که این آمار نشاندهنده تلاشهای بیوقفه کادر درمانی بیمارستان در ارائه خدمات با کیفیت به بیماران است.
مدیر شبکه بهداشت و درمان چناران با بیان اینکه “راهاندازی و نصب دستگاه سیتیاسکن در بیمارستان ثامنالائمه چناران، نقش مهمی در تشخیص و درمان بیماریها خواهد داشت” تاکید کرد: یکی از پروژههای مهم، راهاندازی و پیشرفت 85 درصدی پروژه سیتیاسکن است که با مشارکت سازمان محترم موقوفاتملک در شرف افتتاح و بهرهبرداری میباشد.
دکتر یعقوب مظفری ادامه داد: بیمارستان ثامنالائمه چناران با افتخار اولین کلینیک دندانپزشکی دولتی در سطح استان را افتتاح کرده است، این کلینیک با ارائه خدمات دندانپزشکی با کیفیت و هزینه مناسب، به بهبود سلامت دهان و دندان مردم منطقه کمک خواهد کرد.
مظفری افزود: در آیندهای نزدیک، بیمارستان ثامنالائمه چناران، اتاقعمل سوم خود را راهاندازی و تکمیل خواهد کرد که این اقدام باعث افزایش ظرفیت بیمارستان در انجام جراحیهای مختلف و کاهش زمان انتظار بیماران برای جراحی خواهد شد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان چناران تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم بیمارستان، زیباسازی و بهینهسازی محوطه بیمارستان است، این اقدام باعث ایجاد محیطی آرام و دلپذیر برای بیماران و همراهان آنها خواهد شد و به بهبود تجربه بیماران در بیمارستان کمک خواهد کرد.
دکتر یعقوب مظفری جذب خیرین سلامت بومی شهرستان را باعث افزایش امکانات بیمارستان و بهبود خدمات درمانی ارائه شده به بیماران دانست و خاطرنشان کرد: شرایط کنونی جامعه ما علیرغم تمامی تلاشهای صورت گرفته تاکنون شاهد نارسائیهای مختلفی در امر سلامت جامعه است، بیماری انسانهای نیازمند، علاوه بر تحمل درد و رنج، نگرانی تامین هزینههای سنگین و ویرانکننده آن را نیز بهدنبال دارد که خارج از توان آنهاست، این افراد علیرغم میل باطنیشان به دلیل بیماری، کهولت، از کار افتادگی و …. توان اداره زندگی خود را نیز نداشته و از این بابت در مقابل خانواده و فرزندان نگران و شرمندهاند.
مظفری اضافه کرد: به همین جهت و در راستای تحقق اهداف الهی و جوشش رافت و الفت بین مردم شریف این مرز و بوم زمینه اجرای این امر فراهم گردیده تا مردم خیراندیش و نیکوکاران عزیز بتوانند از این طریق به نیازمندترین خانوادهها مساعدت و تصنیف مهربانی را در وجود این عزیزان زمزمه نمایند.
وی ادامه داد: بیمارستان ثامنالائمه چناران با جذب خیرین سلامت بومی شهرستان، توانسته است تجهیزات پزشکی سرمایهای مورد نیاز را تامین و خیریه سلامت بیمارستانی را راهاندازی کند.
مظفری افزود: بیمارستان ثامنالائمه چناران با مجهز کردن بیمارستان به تجهیزات پزشکی سرمایهای از قبیل دستگاه رادیولوژی پرتابل، دستگاه الکتروکاردیوگرافی و تخت بیمارستانی، توانسته است کیفیت خدمات درمانی خود را بهبود بخشد و به نیازهای بیماران پاسخ دهد.
وی بیان کرد: برای افزایش امنیت و آرامش کارکنان و بیماران عزیز، به نصب 35 دوربین مداربسته اقدام شدهاست که این اقدام باعث افزایش نظارت و کاهش وقوع حوادث ناگوار در بیمارستان خواهد شد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان چناران ادامه داد: در سال 1402، میزان ضریب اشغال تخت در بیمارستان 40 درصد بوده که با تدابیر جدی و جذب نیروی انسانی، این میزان به 65 تا 70 درصد در سال 1403 ارتقاء پیدا کرده است که این افزایش نشاندهنده بهبود خدمات درمانی و افزایش اعتماد مردم به بیمارستان است.
مظفری افزود: در بازه یک ماهه، میزان پذیرش بیماران در اورژانس بین 7 تا 9 هزار نفر بوده که از این تعداد، 700 تا 800 نفر در اورژانس بستری شده و سپس یا ترخیص یا به بخشهای دیگر بیمارستان منتقل شدهاند. این آمار نشاندهنده تلاشهای بیوقفه کادر درمانی بیمارستان در ارائه خدمات اورژانسی به بیماران است.
وی در پایان تاکید کرد: همچنان به دنبال ارتقاء خدمات درمانی و بهبود زیرساختها هستیم، برنامههای متنوعی برای افزایش تعداد پزشکان، تجهیزاتپزشکی و بهبود محیط بیمارستان داریم، همچنین تلاش میکنیم تا با جذب خیرین و همکاری مردم، خدمات بهتری به بیماران ارائه دهیم.