شفافسازی هزینه حقالعمل جایگاهها به معنای افزایش نرخ بنزین نیست
- شناسه خبر: 50044
- تاریخ و زمان ارسال: ۲۹ مهر ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۴۵
- منبع: تسنیم
- نویسنده: اتاق خبر کلام تازه

به گزارش کلام تازه به نقل از تسنیم، رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور اظهار داشت: مصوبه اخیر هیئت وزیران، مصوبه خوبی از لحاظ کارشناسی است، چرا که با لحاظ تمامی موارد در اقتصاد کشور، حوزه انرژی و سوخت، یک مصوبهای تدوین شده که در آن تحت عنوان راهبردها، مشارکت تمامی دستگاهها را هدفگذاری کرده است.
وی افزود: در این مصوبه موارد مختلفی ذکر شده از جمله مباحثی در خصوص کاهش قاچاق سوخت، ساماندهی سهمیه ها بر اساس پیمایش واقعی و اینکه همچون گذشته به صورت سالیانه قیمت سوخت افزایشی مبتنی بر تورم داشته باشد و دیگر شاهد جمع شدن فنر قیمتی نباشیم، همینطور به مبحث سی ان جی و متنوعسازی سبد سوخت و اسقاط ناوگان فرسوده توجه شده است.
نواز با بیان اینکه این مصوبه برای اجرا نیاز به کمک دارد و کارشناسان باید در مورد آن نظر بدهند، گفت: الان به ازای هر لیتر فروش گازوئیل که بیشتر فروش آن به قیمت 300 تومان در هر لیتر است، دریافتی که جایگاه از مصرف کننده دارد 300 تومان است و دولت 85 تومان هم به ازای هر لیتر به جایگاه میدهد که صرفا با 385 تومان در لیتر، فقط هزینه توزیع جبران شود؛ هزینه حمل و مالیات و انتقال در کالای گازوئیل با فرض اینکه نرخ کالای گازوئیل را صفر در نظر بگیریم، در خصوص توزیع گازوئیل به ازای هر لیتر چند هزار تومان فقط با هزینههای بومی، نه قیمت جهانی و منطقهای، دولت زیان می دهد.
وی ادامه داد: در مورد بنزین هم با توجه به اینکه اکثریت فروش بنزین به نرخ 1500 تومان است، درآمد دولت به ازای هر لیتر بنزین زیر 200 تومان است.
سخنگوی صنف جایگاهداران خاطرنشان کرد: اگر قیمت ها واقعیسازی بشود و نرخ کالای بنزین را صفر درنظر نگیریم، دولت در توزیع بنزین هم زیانده است.
وی افزود: در سالیان گذشته بعد از اجرای خیلی بد در سال 98، فنر قیمتی همینطور فشرده نگه داشته شده، وقتی درآمد دولت از فروش سوخت حداقل ها را تأمین نمیکند، با بخش خصوصی، توزیع، انتقال و حمل، انقباضی برخورد میشود و انتظار این است وضعیت را تحمل کنند یعنی حق العمل واقعی سازی نشود و با تأخیر انجام شود، این تحمل میشود اما آسیبهای پشت آن از جمله تعدیل نیرو، و دیر شدن تعمیرات و به روزسازی تجهیزات را کسی نمیبیند.
نواز در پاسخ به اینکه آیا طبق مصوبه هیئت وزیران که ذکر کرده هزینه کارمزد جایگاهها از مصرف کننده نهایی اخذ شود به معنای افزایش نرخ بنزین است؟، تصریح کرد: اشاره به حق العمل جایگاهها در این بند از مصوبه کاملا تخصصی است و اصلا آن بند اشاره به افزایش نرخ بنزین نمیکند، توضیح آن بند از مصوبه هیئت وزیران این است که اگر زمانی دولت قیمت بنزین و گازوئیل را افزایش داد، این تفکیک را در قیمت سوخت و قیمت حقالعمل جایگاهها و هزینه حمل لحاظ خواهد کرد.
وی ادامه داد: سال که عوض میشود، به جای اینکه جایگاهها از ابتدای فروردین بتوانند هزینه های حقالعمل خود را بگیرند، برای همین جداسازی، 6 ماه زحمت میکشیم، دولت به این نتیجه رسیده که باید شفاف شود؛ الان هم حقالعمل جایگاهها و هزینه حمل از مصرفکننده نهایی دریافت میشود اما تفکیک آن مشخص نیست و ما باید هر ساله، هزینه ها و آنالیز را ارائه دهیم تا مشخص و جداسازی شود اما بر اساس مصوبه جدید، از ابتدا هزینهها مشخص و این جداسازی صورت میگیرد.
سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت خاطرنشان کرد: بر اساس جلسات کارشناسی که داشتیم، به این نتیجه رسیدهایم و خوشبینیم که دولت نیتاش این نیست که با ابزار جداسازی هزینه حقالعمل و هزینه توزیع، قیمت بنزین را بالا ببرد.












