رانت ۴۸۰ میلیون تومانی شهرداری گلبهار به یکی از محلات شهر
- شناسه خبر: 27884
- تاریخ و زمان ارسال: ۴ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۸
- منبع: کلام تازه
- نویسنده: کلام تازه - مجتبی جعفری
ایجاد نشاط و زیباسازی شهر موضوعی است که همه ساله با قرار گرفتن در آستانه بهار و عید باستانی نوروز، در سطح جامعه ضرورت می یابد به همین منظور نیز روز دوشنبه هفتم بهمن ماه ۱۴۰۰ بود که روابط عمومی شهرداری گلبهار خبر از تشکیل جلسه کمیته سیما و منظر شهری شهرداری گلبهار با حضور فرشچی نائب رئیس، جانعلیزاده عضو شورای اسلامی شهر گلبهار و کارشناسان شهرداری داد.
بر اساس آنچه توسط این روابط عمومی اعلام شده بود این جلسه به جهت هماهنگی و انسجام در اجرای برنامههای فضاسازی شهری، بر اساس رویه هماهنگ و با لحاظ محتوا، کیفیت، هزینه و ماندگاری تشکیل شده بود و قرار بود تا مباحث مربوط به زیبا سازی شهری با توجه به مقدورات و بودجه مصوب، در استقبال از بهار ١۴٠١ اجرا شود و شورای شهر گلبهار نیز طی مصوبهای تا سقف مبلغ ده میلیارد ریال جهت ساخت المان نوری، نقاشی دیواری و سایر طرحهای ارائه شده بر اساس مصوبات کمیته سیما و منظر شهرداری اختصاص داد.
نمره منفی شهرداری گلبهار در اجرای المانهای شهری
وقتی از امکانات شهری صحبت به میان میآوریم در واقع آن را یک کالای عمومی میدانیم که شهرداری موظف است با توزیع عادلانه این کالای عمومی و امکانات شهری سبب تحقق عدالت اجتماعی در شهر شود و به هیچ عنوان حق ندارد بخشی از جامعه شهری را از این خدمات محروم نماید چرا که این عمل باعث خدشه به عدالت و افزایش نارضایتی شهروندان از محل سکونت خود و مدیران شهری خواهد شد.
با نگاهی به عملکرد کمیته سیما و منظر شهری شهرداری گلبهار، در اجرا و نصب المانهای نوروزی بنظر میرسد این کمیته نتوانسته با بودجه در اختیار، در بهار ۱۴۰۱، نمره قبولی را از مردم این شهر، از آن خود کند.
جابجایی المانهای نوروزی سالیان گذشته از یک نقطه به نقطه دیگری در شهر!
ساخت مجسمهای از ببر با قیمت ۷۰ میلیون تومان، الهام گرفته از یک انیمیشن شرقی (با تنه بریده شدهای از یک درخت در کنار آن) در مجاورت شهرداری، که هیچ تناسبی با فرهنگ مردم شهر گلبهار ندارد، نصب چند سان لایت نوری در بلوار استقلال به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان و در نهایت و در کمال تعجب، اجرا و نصب یک المان نوری در خیابان پرند به مبلغ ۴۸۰ میلیون تومان که تا سیزده نوروز هنوز به بهره برداری نرسیده بود از اقداماتی بود که طی برنامهریزی و تصمیمات کمیته سیما و منظر شهری شهرداری گلبهار و در قالب المانهای نوروزی در این شهر اجرایی شد.
اینجا بود که عدهای از شهروندان لب به شکوه باز کرده و نسبت به این حرکت و تصمیم کمیته سیما و منظر شهرداری (که اتفاقا یکی از اعضای شورای شهر نیز بعنوان نماینده شورا در آن عضویت دارد) ابراز ناراحتی و گلایه کردند. بعضی از مردم میگفتند که مسئولان در توزیع امکانات و خدمات، تفاوتی بین مناطق شهری قائل هستند چرا که سهم محلات ما از المانهای نوروزی جابجایی المان از یک نقطه دیگر شهر به محله آنان بود، المانهایی که طی سالیان گذشته بکرارت آن را مشاهده کرده بودند و دیگر برای آنان جذابیتی نداشت اما در محله پرند، این مبلغ هنگفت از جیب همین مردم، هزینه شده بود! در عین حالیکه در تقسیمات شهری، پرند هم یک محله محسوب میشود هرچند به علت تصمیمات و عملکرد نادرست بعضی از مسئولین به مرکز شهر تبدیل شده باشد.
شهردار و اعضای محترم شورای اسلامی شهر گلبهار فراموش نکنند که بهعنوان خادمین مردم وظیفه دارند به محلاتی که از امکانات کمتری برخوردارند توجه بیشتری کنند و با اجرای درست و متوازن اصول توسعه شهری، توزیع سرمایه را در محلات کمتر برخوردار افزایش دهند نه آن که با توزیع و هزینهکرد از جیب مردم در یکی از محلات برخوردار شهر، شائبه ایجاد رانت را برای آن محله بیش از پیش رقم بزنند.
بنابراین و با توجه به این که یکی از اهداف متعالی شهرداریها در سطح کشور، تقسیم عادلانه خدمات و امکانات شهری بمنظور رعایت عدالت و مساوات است، شایستهتر میبود اگر ارائه خدماتی نظیر زیباسازی و نصب و جانمایی المانهای نوروزی به نحوی انجام میشد تا نقاط مختلف شهر از شمالیترین تا جنوبیترین نقطه به طور یکسان و برابر با سایر نقاط از آن بهرهمند میشدند.
تازه ترین اخبار شهرستان گلبهار را در پیج گلبهار تازه بخوانید
المان شهری چیست؟
المانهای شهری یکی از شاخصههای شهری محسوب میشوند. به گونه ای که با برده شدن نام یک شهر، ضمیر ناخودآگاه فرد، براساس تجریبات شخصی خود ناخواسته شاخصهها و ویژگیهای خاص آن منطقه و المانها و نمادهای آن را تصویرسازی خواهد کرد.
البته مدتی است که در برخی شهرهای کشورمان سوءبرداشت عجیبی نسبت به مقوله المانها صورت گرفته به گونهای که متولیان مربوطه خیلی سبک و پیش پا افتاده با موضوع برخورد میکنند و با قراردادن چند مجسمه در میادین اصلی شهر، سر و ته قضیه را هم میآورند.
آیا گلبهار شهری با محلههای پیاده محور است؟
اما در گلبهار موضوع فرق میکند. یکی از شعارهایی که تاکنون بارها از زبان متولیان شهر گلبهار شنیده شده، این است که گلبهار یک شهر محلهمحور یا دارای محلههای پیادهمحور است.
اما محله پیادهمحور یعنی چه؟
ریشهی مفهوم محله پیادهمحور را میتوان در تئوری «واحد همسایگی» که در سال ۱۹۶۲ توسط کلارنسپری ارائه شد، پیدا کرد که بعدها با نظریات دیگری همچون TND، TOD، دهکدههای شهری و محلههای پیاده محور توسعه یافت. البته در اینجا قصد نداریم تا برای شما از اصطلاحات تخصصی شهرسازی سخن بگوئیم. اما بیایید ابتدا به زبان ساده نگاهی به مفهوم محله پیاده محور داشته باشیم و بعد دوباره به سراغ المانها برویم.
کلام تازه را در تلگرام دنبال کنید
با نگاهی به منابع علمی نظریه محله پیادهمحور ارائه شد تا مشکل پراکندگی کالبدی شهرها، وابستگی به وسیله نقلیه شخصی و توسعه نامتوازن را حل کند. (ناگفته پیداست که هنوز هیچ کدام از این موارد در گلبهار حل نشده است.) این نظریه میگفت محلهها باید به گونهای طراحی شوند که ساکنین برای رفع نیازهای اولیه خود مجبور به ترک محله نباشند و بتوانند با پیادهروی به مرکز محله برسند و نیازهای اساسی خود مانند دسترسی به فروشگاه، مدرسه، مسجد، باشگاه، کتابخانه و… را در محله خود برطرف نمایند. همچنین یکی از ارکان اصلی این طرح این است که سرویسهای حمل و نقل عمومی در مرکز محلات ایستگاه داشته باشند تا ساکنین را به دیگر نقاط و همچنین مرکز شهر هدایت نمایند.
مرکز شهری که مرکز شهر نیست!
صحبت از مرکز شهر شد، به نظر شما مرکز شهر گلبهار کجاست؟ قطعا ناخودآگاه یاد محله پرند افتادهاید. محلهای که به گفته مسئولین گلبهار، اصلا برای مرکز شهر برنامهریزی نشده بود و محله دیگری مانند بقیه محلات شهر بوده اما بازار خطی، ساخت مراکز تجاری و تمرکز مشاغل گوناگون در آن باعث شده که ناخواسته به مرکز شهر تبدیل شود. مرکز شهری که نه گنجایش ترافیک و تردد شهر ۱۰۰ هزارنفری گلبهار را دارد و نه معیارهای یک شهر با محلههای پیاده محور را رعایت کرده است.
اکنون شرایط به گونهای پیش رفته که تمرکز بیش از حد بر محله پرند باعث شده اجارهبهای مغازهها سر به فلک بگذارد و به نوعی باعث افزایش قیمت اجناس در این محله شود. این در حالیست که اکثر محلههای گلبهار وظیفه رفع نیازهای اولیه ساکنین آن محله به مجتمعهای تجاری واگذار شده و خبری از بازارهای خطی نیست. مجتمعهای تجاری که واحدهای خالی آنها هم کم نیست و در برخی موارد بعلت جانمایی غیر اصولی، باعث عدم رغبت کسبه به فعالیت در این واحدها شده است. برخی کسبه ترجیح میدهند به پرند بروند و اجارههای هنگفت بپردازند ولی در این مراکز تجاری، کسب و کارشان را آغاز نکنند.
حالا در این میان که محلات گلبهار شدیدا نیاز به فاکتورهای جذب کننده برای مراکز تجاریشان دارند، شهرداری و شورای شهر گلبهار تصمیم گرفتند تقریبا نیمی از بودجه بیتالمال در خصوص المانهای نوروزی را به همان محله پرند اختصاص دهند! محلهای که همه دیده بودند و آن را میشناختند و ویژگیها و فاکتورهای خودش را داشت و نیازی نبود رانت دوبارهای برایش در نظر بگیرند تا تردد مردم به آنجا بیشتر شود و اجارههایش بالاتر برود!
کج سلیقهگی و فرصت سوزی در انتخاب المانها
همانطور که تاکنون بارها مردم و مسئولین شهر گلبهار اذعان داشتهاند، شهر گلبهار از بیهویتی رنج میبرد. البته این موضوع فقط مربوط به گلبهار نیست و تقریبا اکثر شهرهای جدید کشور با این مشکل روبرو هستند. اما تاکنون چه اقدامی جهت هویت بخشی به شهر و شهروندان گلبهار انجام شده است؟
با توجه به تعریفی که ابتدای این مطلب ارائه شد، المانهای نوروزی پتانسیل بسیار بالایی برای هویت بخشی به یک شهر را دارند. اما المان داریم تا المان! المان پرخرجی که در پرند نصب شده یا مجسمه ببر الهام گرفته از یک انیمیشن شرقی با آن تنه درخت بریده شده، که در نزدیکی ساختمان شهرداری جا خوش کرده یا گاوی که در جوار پارک برونسی ۸ در حال لبخند زدن است، چه هویتی میتواند به گلبهار ببخشد؟ میتوان ادعا کرد که از فرصت المانهای نوروزی برای هویت بخشی به گلبهار، تاکنون استفادهای نشده است و گویا تصمیماتی شتابزده و از سر رفع تکلیف باعث شده این المانها تاثیرگذاری خاصی نداشته باشند. فرصت سوزی کردید مسئولان! فرصتسوزی.