مردم گلبهار، لایق بهترین‌ها هستند

کلام تازه | «اتاق شیشه‌ای» نام یکی از برنامه‌های نشریه کلام تازه در فضای اینستاگرام است که با قصد گفتگوی زنده و رودررو با مسئولین، پا به میدان گذاشته. هدف از ایجاد این برنامه، سهولت در امر پاسخ‌دهی مسئولین به مطالبات مردم بوده تا از این طریق، شفاف‌سازی در تصمیمات و برنامه‌های مسئولان برای مردم صورت گیرد. سید ابوالفضل فاضلی‌حق‌پناه، شهردار گلبهار، به عنوان اولین مهمان اتاق شیشه‌ای کلام تازه، دعوت ما را لبیک گفت و در برابر دیدگان شهروندان حضور یافت.

شهردار گلبهار در پاسخ به گلایه شهروندان از عدم اتمام برخی پروژه‌ها و زیرساخت‌های شهری، گفت: گلبهار در حال ساخت است. شهر تمام شده نیست و نباید انتظار این را داشته باشیم که تمامی کاربری‌های یک شهر تازه تاسیس تا الان ایجاد شده باشد. از همه مهم‌تر آن‌که شهرداری گلبهار هم شهرداری بسیار جوانی است و ۶ سال بیشتر از تاسیس شهرداری نمی‌گذرد.


این گفتگو در پانزدهمین شماره ماهنامه کلام تازه به چاپ رسیده است.
برای اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

دانلود نسخه الکترونیکی پانزدهمین شماره ماهنامه کلام تازه


سید ابوالفضل فاضلی‌حق‌پناه شهردار گلبهار، میهمان اولین قسمت از مجموعه «اتاق شیشه‌ای» کلام تازه بود تا ضمن بررسی و آسیب شناسی مشکلات شهرستان گلبهار، پاسخگوی سوالات شهروندان باشد.

سید ابوالفضل فاضلی شهردار گلبهار در این مصاحبه زنده در شبکه اجتماعی اینستاگرام، ضمن اشاره به وضعیت حمل و نقل درون شهری گلبهار، گفت: ما در ابتدای سال گذشته با ابلاغیه شورای ترافیک استان مبنی بر جداسازی حمل و نقل برون شهری از درون شهری مواجه شدیم و در این بازه زمانی، شاید ما در سطح شهر ۲ اتوبوس فعال بیشتر نداشتیم چون شرکت‌هایی که طرف قرارداد ما بودند، رفته و دست ما خالی شد.

شهردار گلبهار ادامه داد: تلاش ما بر این بوده که به هیچ عنوان صدمه‌ای به مردم در حوزه درون شهری وارد نشود .اتوبوس‌های نو نداشتیم و اتوبوس‌های فرسوده و از رده خارج شهرهای بزرگ‌تر بودند که به شهر ما آمده بودند. ما سعی کردیم این‌ها را اورهال کنیم و دوباره پای خط بیاوریم. این اتفاق انجام شد و تعداد ۲۰ اتوبوس اورهال شدند و این‌ها را داخل خط قرار دادیم. مسئله بعدی این بود که خطوط اتوبوسرانی ما دیگر جواب‌گوی شهروندان نبود. مردم باید از انتهایی‌ترین مکان‌های شهر یعنی انتهای خیابان امام خمینی، فروردین، مهرگان و جمهوری به پارک سوار ما می‌رسیدند و به همین خاطر حدود ۵ کیلومتر به خطوط ما اضافه شد و ما در کشیدن خطوط و انتهای آن‌ها به پارک سوار توانستیم به مردم در زمینه جابجایی خدمات‌رسانی کنیم.

مردم گلبهار لایق بهترین‌ها هستند و مسلما تلاش کردیم که در راستای بهبود وضعیت اتوبوسرانی گلبهار قدم برداریم. لذا در حال حاضر سومین اتوبوس از نظر مبلمان و رنگ، کیفی سازی و به روز شده است و ما تقریبا هر ۲۰ روز یک بار تلاش می‌کنیم یکی از اتوبوس‌ها را اورهال کنیم و به امید خدا در اسرع وقت تمامی ناوگان حاضر و روپای ما کیفی‌سازی خواهند شد.

فاضلی‌حق‌پناه با بیان این‌که مشکلات حمل و نقل برون شهری نیز برای ما آزار دهنده بود و در این بین شکایاتی مبنی بر همین ماجرا داشتیم، تصریح کرد: ما توانستیم قبل از شرایط فعلی، فاصله رفت و آمد اتوبوس‌ها را در ایستگاه‌های اتوبوس که قبلا بین ۴۰ تا ۵۰ دقیقه بود، به ۱۰ تا ۱۲دقیقه برسانیم که این کار حرکت بسیار خوبی بود. امروز نیز با توجه به شرایط کرونا و کاهش سفرها، تعطیلی مدارس و سایر موضوعات باعث شده تا در برنامه زمان بندی تغییراتی انجام دهیم و تلاش کردیم که برنامه‌ریزی خودمان را به صورت یک برنامه‌ریزی استراتژیک انعطاف بدهیم.

وی افزود: با توجه به اینکه در میان روز تعداد درخواست‌های سفر کاهش پیدا می‌کنند، اتوبوس نمی‌تواند با یک یا ۲ نفر در سطح شهر تردد کند، لذا این فاصله به ۲۰ تا ۲۵ دقیقه رسیده و در بعد از ظهر به همین ترتیب در ساعت پیک شبانگاهی به ۱۰ تا ۱۲دقیقه می‌رسیم. در صورت این‌که اتوبوس‌های ما به دلیل فرسودگی و سال ساخت و قدمت زیاد مشکلی پیدا کنند، بلافاصله اتوبوس دیگری را جایگزین می‌کنیم که این مشکلات به حداقل برسد.


تماشا کنید: مشاهده ویدیو ضبط شده از لایو اینستاگرام کلام تازه با حضور شهردار گلبهار


شهردار گلبهار ادامه داد: هم‌چنین در زمان روزهای تعطیل قاعدتا حجم سفرها در شهر پایین می‌آید و فاصله رفت و آمد اتوبوس‌ها در ایستگاه‌ها افزایش پیدا می‌کنند، بعضی از زمان‌ها به نیم ساعت و در زمان‌هایی که واقعا مسافری وجود ندارد و به حداقل تعداد ممکن می‌رسد، یک ساعت می‌شود. من از دوستان خواستم برنامه زمان‌بندی سیستم اتوبوسرانی ما ۲ مرتبه در فضای مجازی انتشار پیدا کند و از مردم محترم تقاضا می‌کنم اگر تخلفی بود یا اشکالی در کار ما دیدند و فاصله بین رفت و آمد اتوبوس‌ها برخلاف زمان‌بندی اصلی ما بود با سامانه ۱۳۷ ارتباط برقرار کنند و اگر تخلفی از سمت دوستان اتوبوسرانی دیده شد با ذکر کد اتوبوس حتما به ما اطلاع دهند. ما تلاش خواهیم کرد تمامی موارد پیگیری و هرچه سریع‌تر اصلاح شوند.

مردم گلبهار، لایق بهترین‌ها هستند

سید ابوالفضل فاضلی‌حق‌پناه با بیان این‌که درخصوص بحث کیفی‌سازی، اتوبوس‌های ما اتوبوس‌هایی از رده خارج کلان شهر بودند که به گلبهار منتقل شدند، تصریح کرد: مردم گلبهار لایق بهترین‌ها هستند و مسلما تلاش کردیم که در راستای بهبود وضعیت اتوبوسرانی گلبهار قدم برداریم. لذا در حال حاضر سومین اتوبوس از نظر مبلمان و رنگ، کیفی سازی و به روز شده است و ما تقریبا هر ۲۰ روز یک بار تلاش می‌کنیم یکی از اتوبوس‌ها را اورهال کنیم و به امید خدا در اسرع وقت تمامی ناوگان حاضر و روپای ما کیفی‌سازی خواهند شد و امیدواریم مردم ما هم قصوری که از گذشته در حوزه کاری ما وجود داشته را ببخشند. اعتقاد من این است که مردم ما شایسته بهترین‌ها هستند و باید بهترین‌ها را داشته باشند .

وی افزود: تلاش زیادی در شرکت عمران انجام شده بود که در مسیرهای زیادی در سطح شهر، حداقل لایه اول آسفالت ریخته شود. شهر ذره ذره تحویل شهرداری داده می‌شود و ما هم به دنبال این هستیم که با کمک دوستان این مسئله را هرچه سریع‌تر به نتیجه برسانیم. هم‌چنین در سال گذشته بر اساس مقدورات خویش بخش‌هایی از حوزه مرکزی شهر که بیشترین رفت و آمد را داشت آسفالت کردیم و ایمن سازی معابر را آغاز کردیم اما لایه دوم آسفالت هزینه‌های چند میلیاردی که چه عرض کنم چند ده میلیاردی می‌طلبد که از حوزه برآورد هزینه ما کاملاً بیرون هست.


بیشتر بخوانید: دستگاه شارژ من کارت در توقف‌گاه اتوبوس‌رانی و پارک‌سوار گلبهار نصب و فعال شد


وی تاکید کرد: قاعدتا تلاش می‌کنیم تا حد امکان این قضیه را به نتیجه برسانیم. مباحث و مشکلات آسفالت وجود دارد اما بیشترین درگیری که در بحث تخریب آسفالت شاهد آن هستیم، فرسوده بودن زیرساخت‌ها به خصوص در حوزه فاضلاب شهری و شبکه‌های آب می‌باشد که این باعث می‌شود که کنده‌کاری و تخریب درحوزه آسفالت شهری را خیلی زیاد داشته باشیم.

فاضلی‌حق‌پناه با تاکید بر اینکه این شرایط بالاتر از توان بازسازی ما و شرکت آبفا است، تصریح کرد: ما تلاش کردیم سال گذشته تا حد امکان و در حد تقریبا ۹۷ ، ۹۸ درصد از تمامی تخریب‌هایی که در حوزه آسفالت و حوزه آبفا و شرکت‌های خدماتی دیگر داشتیم به صفر برسد. ما اکثرا این فرسودگی‌ها و تخریب‌ها را ترمیم کردیم.

وی افزود: تقاضا می‌کنیم که بعضی از دوستان در شرکت‌های خدماتی هم مساعدت کنند. این کار یک کار تیمی است و فقط مربوط به شهرداری نیست. شرکت آبفا درخصوص مسئله خودش اقدام کند. دوستان محترم در شرکت گاز، شرکت برق و مخابرات هم به همین ترتیب وارد میدان شوند. این یک کار تیمی است.

قول می‌دهم که در حد توان تلاش کنیم

شهردار گلبهار هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که شهرداری چه اقداماتی را برای تامین پارکینگ‌ها و حل مساله تردد شهروندان برای اماکن تفریحی و گردشگری انجام داده است، گفت: گلبهار در حال ساخت است. شهر تمام شده نیست و نباید انتظار این را داشته باشیم که تمامی کاربری‌های یک شهر تازه تاسیس که می بایستی ایجاد شود تا الان ایجاد شده باشد. شهر هم جوان و هم تازه تاسیس است. از همه مهم‌تر آنکه شهرداری گلبهار هم یک شهرداری بسیار جوانی است و ۶ سال بیشتر از تاسیس آن نمی‌گذرد. پس قاعدتا انتظار تکمیل بودن تمامی فضا‌های شهری به خصوص درحوزه فرهنگی، تفریحی را نباید داشته باشیم. البته در بحث کاهش یا نداشتن اینگونه فضاها کاملا درخواست شهروندان ما درست است.

فاضلی‌حق‌پناه با اشاره به جانمایی پروزه مسکن مهر و وضعیت آن دوری آن نسبت به بافت مرکزی شهر، گفت: این مساله بزرگترین مشکل پیش‌روی شهرداری است. پروژه مسکن مهر البته هنوز به بهره برداری کامل نرسیده است و بحث وسایل حمل و نقل عمومی و جمع‌آوری زباله و سایر خدمات شهری بسیار گسترده شده و هزینه‌های بسیاری برای ما داشته است. به ویژه آنکه پروژه‌های تجاری نیز درحال ساخت هستند و این در حالی است که شهرداری زمینی در اختیار ندارد که بگوییم ما این کار را انجام خواهیم داد. قاعدتا تلاش ما بر این است تاجایی که امکان دارد خدمات را به همه جای شهر ارائه دهیم.

وی هم‌چنین درباره فاصله زیاد برخی ایستگاه‌های اتوبوس‌ و مشکلات شهروندان در استفاده از ایستگاه‌ها، توضیح داد: در خصوص بحث خطوط اتوبوسرانی تابع ۲ موضوع هستیم. اول استانداردهایی که یک مجموعه اتوبوسرانی باید داشته باشد. حمل و نقل پایه اتوبوس؛ حمل و نقل نیمه سنگین است. حمل و نقل سنگین شامل مباحث مترو و قطار شهری است و حمل و نقل سبک هم مثل تاکسی‌ها و آژانس‌ها و امثالهم که قاعدتا استانداردها و ضوابط مربوط به اتوبوسرانی اجازه نمی‌دهد که اتوبوس داخل هر کوچه و خیابان محلی وارد شود، پس مسیرهایی که تعیین شده در جریان شوارع مهم شهری است.

مباحث مربوط به شهر گلبهار مقداری متفاوت از دیگر شهرهاست. چراکه این‌جا به تازگی به عنوان شهر جدید تعریف شده است. البته این موضوع در ابتدای سال ۷۰ برنامه‌ریزی شده بود و از سال ۹۲ و۹۳ شهرداری و شورای شهر ایجاد شد. بنابراین بحث ساخت و ساز و ایجاد زیرساخت‌ها در این شهر با سایر شهرها متفاوت است .

فاضلی حق پناه افزود: یکی دیگر از کارهایی که ما در طی چند ماه گذشته انجام دادیم این بود که مجموعه اتوبوسرانی را به سیستم من کارت مجهز کنیم و جریان نقدی را حذف کنیم. بحث من کارت، فقط پرداخت الکتریکی نیست. بلکه دستگاه avl خطوط اتوبوسرانی ما را هم نشان می‌دهد و متوجه می شویم که هر اتوبوس در چه زمان‌هایی وارد چه ایستگاه‌هایی شده و این دقیقا GPS شهری را هم دارد. با توجه به برنامه‌ای که داریم و پایشی که در حال انجام است به نظر نمی‌رسد که چنین چیزی امکان داشته باشد اما اگر قرار است بنده در یک اتاق شیشه‌ای بنشینم و قرار است به مردم پاسخگو باشم پس هیچ چیزی را غیرممکن نمی‌دانم و اگر اشتباه و تخلفی وجود داشته باشد بازهم تقاضا می کنم که مردم به ما اعلام کنند و شخصا موضوع را پیگیری خواهم کرد.

فاضلی حق پناه هم‌چنین درباره بروز برخی تخلفات مانند اخذ پول نقد یا تغییر مسیر اتوبوس‌های درون شهری، گفت: مباحث مربوط به شهر گلبهار مقداری متفاوت از دیگر شهرهاست. چراکه این‌جا به تازگی به عنوان شهر جدید تعریف شده است. البته این موضوع در ابتدای سال ۷۰ برنامه‌ریزی شده بود و از سال ۹۲ و۹۳ شهرداری و شورای شهر ایجاد شد. بنابراین بحث ساخت و ساز و ایجاد زیرساخت‌ها در این شهر با سایر شهرها متفاوت است . در بحث ساخت شهر و در محلات مختلف قراردادهایی با بعضی از تعاونی‌ها داریم که کارهای عمرانی به ‌آن‌ها واگذار شده است ولی بعضا شاهد آن هستیم که این وظایف به صورت کامل از جانب تعاونی‌ها یا پیمانکاران انجام نشده است.

وی افزود: بحث فضای سبز، آسفالت معابر، جوی‌ها و جدول‌کشی‌ها از جمله همین مسائلی هستند که به تعاونی‌ها و پیمانکاری‌ها واگذار شده است. البته این بدان معنا نیست که ما موضوعات شهری را پیگیری نمی‌کنیم. ما نه تنها موضوعات مختلف شهری را پیگیری میکنیم که کمک حال دوستان هستیم و در حد مقدورات خودمان و تا جایی که امکان دارد، حمایت می‌کنیم. اما این دلیل نمیشود که برخی از تعاونی هایی که وظایفی دارند به وظایف خودشان عمل نکنند.

شهردار گلبهار در پایان و در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت نامناسب آسفالت معابر و دریچه‌های فاضلاب، گفت: همان طور که توضیح دادم، ساخت بسیاری از شبکه های انرژی هنوز تکمیل نشده است. زیر ساخت‌های انرژی هنوز نیاز به تکمیل دارند و به همین دلیل لایه دوم آسفالت هنوز در بسیاری از نقاط شهر اجرا نشده است و دریچه ها بالا قرار گرفته اندو البته از سال های گذشته اقداماتی انجام شده و این روند با همکاری اداره آبفای شهر گلبهار ادامه دارد.

منبع
کلام تازه

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند