دکتر محمد ملاکی

کرونا، موفق در آموزش رفتار

کلام تازه | به زودی حاصل تلاش” معلم،  و خانواده ” را در قالب کارنامه نوبت اول ، به “دانش اموز” تحویل خواهیم داد!!اما طعم این  نمرات با نمرات سال های قبل کاملاً متفاوت است و در به دست آوردن آن، مادران باید  مورد تقدیر قرار گیرند!

به زودی حاصل تلاش” معلم،  و خانواده ” را در قالب کارنامه نوبت اول ، به “دانش اموز” تحویل خواهیم داد!!
اما طعم این  نمرات با نمرات سال های قبل کاملاً متفاوت است و در به دست آوردن آن، مادران باید  مورد تقدیر قرار گیرند!

آموزش مجازی امسال، بیشتر  رقابت مادران بود تا پسران !!

بعد از سه دهه معلمی،  اگر تفاوت دستخط مادر را باخط پسرش تشخیص ندهیم،  به قول قدیمی‌ها ، کلاه مان به درد  ته جارو می‌خورد!!

مادرانی که در صفحه ی  شخصی، خواهش و تمنا دارند که؛  اگر می‌شود زنگ استراحت دوم ، طولانی تر باشد تا بتواند برنج شان را دم  بیندازند و آن را به وعده ناهار برساند!!!

مادرانی که به جای پسر، پشت سیستم نشستند و هنگامی که با پیام: “میکروفون و وبکم را فعال کنید” مواجه می‌شدند فقط تنها کاری که می‌توانستند انجام بدهند این بود که در چت بنویسند : “میکروفن خراب است یا وبکم کار نمی‌کند”

اما برنامه، چیز دیگری می گفت:” ایشان با گوشی موبایل با اندروید ۱۰وارد شده است”!  گوشی مشکلی ندارد!!
 چه کنم که اخلاق ، رضایت نمی دهد به مچ گیری!!

 در کلاس غایب بود و بعدا درصفحه ی شخصی نوشت :  “بسته ی اینترنت پسرم  تمام شده بود ” غافل از این که همزمان با کلاس، استوری واتساپ فرزند ، با ۸ قسمت از یک کلیپ  یا  یک صحنه جذاب از بازی “پابجی”  منتشر شده بود!!

دانش‌آموزی که  وبکم را فعال می کرد  تا شعر حفظی بخواند یا به سوالات شفاهی جواب دهد، اما  مجبور بود” لب خوانی کند، جواب هایی را که از اتاق فرمان ارسال می شد؛” و در این ارتباط ،موفق نبود!!

“دل و جانم به تو مشغول و نظر بر چپ و راست”!!

در بسیاری از موارد، منِ معلم، صدای مادرش را می شنیدم که جان به لب می شد تا “یک حرف و دو حرف بر لب فرزند بنهد “تا از جواب دان به سوال سرفراز بیرون آید..
فکر کنم لازم است به خانواده ها در کلاس های اموزش خانواده،  “طریقه ی ارتباط صحیح با فرزند” اموزش داده شود !!!

انچه کرونا اموخت

واژه شناسی؛خانواده‌ها به خوبی معنی کلمه ی” مجازی” را شناختند و تفاوت دوستان واقعی و آموزش واقعی و دنیای واقعی را به وضوح و در عمل فراگرفتند.


 با واژه های “قرنطینه،دروغ، تقلب، استرس”  زندگی کردند و معنی آنها را هرگز فراموش نخواهند کرد و متاسفانه -شاید ناخواسته- تبدیل شدند به یک دروغگو ومتقلب تمام عیار!!
 
کاش ؛ویروسی بیاید و مجبورمان کند به تجربه ی عملی مفهوم کلماتی مثل ” رفاه، راستی،  عدالت و برابری،  آرامش ،آزاد و آزاده بودن و …”  عملا زندگی کنیم و عملا” یاد بگیریم!!

 قدرشناسی

بسیاری از دانش آموزان حالا قدر پدر،مادر و  خانواده را می‌دانند!  خوب می‌دانند که بدون آنها شاید جمع تمام نمراتشان، به ۲۰ نمی‌رسید!!

کارنامه شان شبیه “سریال پایتخت” بود با همکاری عوامل بی شمار پشت صحنه

 آموزش با رفتار

این گونه که کرونا با آموزش مجازی،  واژه ی “مشورت” را به دانش آموزان آموخت، شاید آقای قرائتی در چهل سال تفسیر قرآن، نتوانست” و شاورهم فی الامر ” را آموزش دهد !!

آنگونه که خانواده با دست خودش در آموزش مجازی،  دروغ و  تقلب را به فرزند یاد داد، پلیس و صدا وسیما و .. در چهل سال نتوانستند  مفهوم “بستن کمربند ایمنی” را  یاد دهند. یعنی موفقیت در این حد ، بی سابقه است!!

آینده‌مان، با دانش‌آموزانی که با تقلب، به پزشک و مهندس و معلم و… تبدیل می شوند چگونه خواهد بود؟

اگر ده پانزده سال دیگر، به یک پزشک متخصص گوش،حلق و بینی مراجعه کردید و از درد گوش میانی شکایت کردید و  در پاسخ شنیدید که: در یادگیری “مبحث گوش میانی” اینترنتم قطع بود یا مادرم پشت سیستم نشسته بود ”  و با چند تا استامینوفن  دست به سرتان کرد ،تعجب نکنید.

یا به مهندسی که…

وقتی خانواده به فرزندش تقلب و دروغ می اموزد ،انتظار نداشته باشید جامعه ای سالم داشته باشیم.
کرونای واقعی،دروغ و تقلب است.

هنگام دروغ گفتن ،ماسک بزنید!!!
✍اسعدی.۲۲دیماه ۹۹

منبع
کلام تازه

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند