حرمت سیاسی کشف حجاب، ریشه در احکام صریح اجتماعی اسلام دارد
- شناسه خبر: 33343
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۵
- منبع: کلام تازه
- نویسنده: کلام تازه - علی حیدری
حجت الاسلام مظفر تاجی در خطبههای این هفته نماز جمعه چناران با تسلیت سالروز شهادت حضرت علی (ع) با اشاره به بخشی از وصیت نامه امام امیرالمومنین (ع) به موضوع نظم اشاره و گفت: در تبیین جایگاه و اهمیت نظم همین بس که حضرت امیرالمؤمنین(ع) در واپسین روزهای زندگی شریفشان در توصیه به نظم، آن را از ارزشهای برتر اسلامی معرفی نموده و هم ردیف با تقوای الهی قرار میدهند. این سفارش حضرت در راستای امر خداوند به اقامهی قسط و عدل و رعایت آن در روابط اجتماعی و نهی از ایجاد فساد میباشد. تاجی ادامه داد: تقوا و نظم هر دو لازمه زندگی بشر است. تقوا برخی از مفاسد بینظمی و بیانضباطی را از بین میبرد ولی نگاه یک سویه به دین و جدا نمودن نظممداری و تشکیلات، از دین، قادر است ارکان ایمان و معنویت را متزلزل و محیط فاسدی به وجود آورد.
وی افزود: قرآن به اهمیت حفظ نظم و عدم اخلال در مسائل و نیازهای جامعه توجه داده و در قالبهای مختلف به آن اشاره نموده است. مثلا در توجه دادن به اعتدال و دوری از فساد در جامعه، منافقان را فسادگر برشمرده و نسبت به خداوند میفرماید: خداوند فساد در زمین را دوست ندارد و در جای دیگر از روی آوردن همه مردم به یک وظیفه چون جهاد، و واگذاردن دیگر امور و وظیفهها، چون کسب دانش دین، منع نموده است.
امام جمعه چناران با بیان اینکه “وفاداری و عمل به قانون و به دیگر عبارت نظممداری، راه دوری از تنش و برخوردهای بشری است” تصریح کرد: انسان گرایشهای گوناگونی دارد که با یکدیگر ناسازگارند. آنچه میتواند گرایشهای متفاوت و گاه متضاد را سازماندهی کند و به صلاح جامعه سوق دهد، نظمی است که میان آنها مدیریت نماید. احترام به مرزها و پایبندی به آن، نیاز بشر برای زندگی عاری از تنش میباشد.
حجت الاسلام مظفر تاجی افزود: یکی از عناصر اصلی در نظم اجتماعی، رهبری و مدیریت است. هیچ جامعه و سازمانی بدون نظام و سیستم مدیریتی و کنترلی نمیتواند به کمال خویش دست یابد. حضرت امیر المومنین(علیه السلام) میفرماید: « مردم را حاکمی باید، نیکو کردار یا تبهکار» مدیریت است که میتواند نقش هدایتی، هماهنگی و نظارت را در جامعه به عهده گیرد و افراد را در آن مسیر قرار دهد. وی ادامه داد: تأثیر مدیر و رهبر بر جامعه انسان است که میتوان تغییر رفتار مردم و زمانه را برآیند مدیریت حاکم دانست. امیرالمؤمنین (ع) از این حقیقت این گونه تعبیر مینمایند: « زمامدار همچون رودخانه پهناوری است که رودهایی کوچک از آن جاری میشود. اگر آب آن رودخانه گوارا باشد آب رودهای کوچک گوارا