تسلیم شدن معابر شهری گلبهار در مقابل بارش باران/ معضل آبگرفتگی معابر گلبهار را یکبار و برای همیشه حل کنید
- شناسه خبر: 444
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۷
- نویسنده: کلام تازه - مجتبی جعفری
کلام نیوز؛ حمیدرضا جعفری| با وجود اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال آب گرفتگی معابر، بازهم شاهد صحنههایی از آبگرفتگی معابر شهرجدید گلبهار در بارندگی اخیر بودیم.
به گزارش کلام نیوز و به نقل از همکاری ملی- باران بارید و شهر مثل دورههای بارش شدید پیشین، در آب فرو رفت و باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم شد، بعضی از معابر شباهت زیادی به رودخانههای فصلی پیدا کردند و آب سطح بعضی از خیابانها و بلوارها به قدری بودکه تردد خودروها به سختی صورتگرفت و عابران پیاده امکان عبور از عرض خیابان را نداشتند.
گزارشات خبرنگاران روزنامه همکاری ملی از گوشه و کنار شهر حکایت از پراکندگی آبگرفتگی معابر در بعضی از نقاط شهر را داشت که باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم شده بود، این گزارشها حاکی از این بود که آبگرفتگی به یکی از دغدغههای مردم تبدیل شده و انتقاد شهروندان را برانگیخته است بطوریکه با یادآوری عدم مدیریت صحیح بارش برف چند سال پیش و تبدیل شدن آن به یک بحران، از مسئولین اجرایی شهر خواستند که معضل آبگرفتگی معابر گلبهار را یکبار و برای همیشه حل کنند.
آبگرفتگیها نشان از عدم مطالعات کافی در زمان طراحی شهر دارد
با توجه به آنچه ذکر شد و به منظور ریشهیابی علت آبگرفتگی معابر شهری به سراغ مهدی فردوسی، نائب رئیس شورای شهر گلبهار که اتفاقا مدرک کارشناسی عمران را نیز در کارنامه خود دارد رفته و از پرسیدم با توجه به شروع فصل بارندگیها، ضرورت اجرای اقداماتی برای جلوگیری از آبگرفتگی معابر گلبهار کاملا احساس میشود چراکه این موضوع یکی از معضلات جدی مدیریت شهری این شهر در سالهای گذشته بوده و بنظر میرسد اقدامات انجام یافته طی سالهای اخیر سطحی بوده و چندان مثمرثمر نبوده است و می بایست اقدام و تدابیر جدیتری اتخاذ شود تا جلوی این مشکل و تکرار آن گرفته شود، او چنین پاسخ داد: پیش از ساخت هر سازه و طرح مهم یک حوضه آبریز، تعدادی گزارش گوناگون تهیه میگردد که از این میان گزارش تشریحی هیدرولوژی (آنالیز منطقه دادههای سیل) حائز اهمیت میباشد که معمولا در بازه زمانی 50 ساله محدوده مورد نظر لحاظ میگردد.
او ادامه داد: گزارش فیزیوگرافی و مطالعات مکانی و مدل بارش روان آب با استفاده از دادههای واقعی و بر اساس سازمان نظام فنی کشور میباشد و دادههای هیدرولوژی شامل آمار ذخیره شده حدود 50 ساله دبی، متوسط ماهانه، حداکثر و حداقل روزانه و دادههای پیشین لحظهای سالانه، میانگین بارش سالانه و مساحت حوضه بالادست میباشد.
این کارشناس عمران اضافه کرد: بنظر میرسد از مهمترین دلایلی که قانونگذار، سازندگان شهر را به تهیه گزارشات پیرامون آنالیز پیشینه لحظهای سالانه، بیشترین حجم بارش در طول سال و بررسی میزان بارش و وقوع سیل در بازه زمانی 50 سال قبل از اجرای طرح وامیدارد این است که پس از ساخت و اجرای طرح شاهد کمترین آب گرفتگی و ایجاد مزاحمت برای ساکنین شهر باشیم.
مهدی فردوسی هم چنین به زهکشی به موقع جویها قبل از بارش توسط شهرداری و عدم اجرای کانالهای روبسته عرضی معابر در فرعی به اصلیها علی الخصوص در منطقه فاز 2 گلبهار اشاره کرد و گفت: بنابر آنچه گفته شد اکنون این سئوال مطرح میشود که چرا با توجه به اینکه کمتر از 25 سال از عمر طراحی شهر جدید گلبهار نگذشته شاهد این میزان آبگرفتگی معابر پس از هر بارش میباشیم که طبعا این امر نشان از عدم مطالعات کافی در زمان طراحی شهر دارد.
او اینرا هم اضافه کرد که انتظار میرود مسئولین شرکت عمران که مجموعه ای از متخصصین حوزه شهرسازی را در اختیار دارد با تمرکز بر رفع کوتاهیهای صورت گرفته در حوزه مطالعات شهری بفکر راهکار اساسی جهت جبران برآمده و ساکنین شهر گلبهار را از مشکلات پیش آمده رهایی بخشند.
با پاکسازی و رفع انسداد جویهای آب از نخاله و خاشاک، مشکل آبگرفتگی معابر حل خواهد شد
پس از شنیدن صحبتهای مهندس فردوسی به سراغ معاون فنی و اجرایی شرکت عمران گلبهار رفتم و از او در خصوص مطالعات هیدرولژی پرسیدم. جواد فدایی چنین پاسخ داد: قبل از احداث هر شهر جدید، مطالعات جامع و کاملی در زمینههای مختلف از جمله مطالعات هیدرولوژی کنترل سیل انجام میگردد که شهر جدید گلبهار نیز از این قاعده مستثنی نبوده و این مطالعات در سال 1372 توسط مشاور ذیصلاح انجام شده است که این مطالعات شامل بررسی آمار ایستگاههای مختلف هواشناسی و باران سنجی، بررسی فیزیوگرافی حوضه آبریز و تحلیل مدلهای بارش، رواناب و … را بر اساس بارشهای تا دوره بازگشت 50 ساله، در بر میگیرد و بر همین اساس طراحی کانالهای سه گانه اصلی جمع کننده آبهای سطحی انجام و اجرا شده است.
فدایی اینرا هم تاکید کرد که طراحی جویهای داخل شهر بر اساس دوره بازگشت 5 تا 10 ساله و نه دوره بازگشت 50 ساله صورت میگیرد که این مهم نیز در مطالعات لحاظ گردیده است.
فدایی همچنین گفت: شرکت عمران شهر جدید گلبهار در حال حاضر علاوه بر انجام مطالعات تکمیلی در خصوص عبور بی خطر روانابهای حاصل از بارندگی، نسبت به عملیات بهسازی کف و دیوارههای کانالهای اصلی داخل شهر اقدام نموده است.
وی دلیل بخش عمدهای از آبگرفتگی سطح معابر شهر جدید گلبهار را انسداد مسیر جویهای اجرا شده، توسط نخاله و خار و خاشاک تجمع یافته در آنها دانست و اضافه کرد: با توجه به بازدیدهای صورت گرفته در حین بارندگی در ششم آبان و عدم سرریز شدن جویهای سطح شهر، متوجه خواهیم شد که با رفع انسداد و پاکسازی به موقع آنها که جزیی از وظایف شهرداری گلبهار می باشد، بخش عمده ای از مشکلات مربوط به آبگرفتگی معابر حل خواهد شد.
معاون فنی و اجرایی شرکت عمران اینرا هم اضافه کرد که طبق توافق انجام شده با شهرداری گلبهار مقرر گردیده که مواردی مانند همسطحسازی ورودی جویها با آسفالت معابر و بررسی آبروها و اجرای طرحهای تکمیلی به منظور جلوگیری از آبگرفتگی معابر توسط شهرداری و با هزینه شرکت عمران انجام پذیرد.
فدایی در خاتمه تاکید کرد که بررسی کانالهای سه گانه اصلی در بارندگی اخیر نشان داد که خروج رواناب بصورت ایمن در حال انجام بوده و مشکلی که ناشی از ضعف طراحی و مطالعات باشد متصور نمیباشد.