باید و نبایدهای یک دانش آموزش کنکوری !
- شناسه خبر: 38825
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۰
- نویسنده: اتاق خبر کلام تازه
ما نیز در تحریریه کلام تازه تصمیم گرفتیم گفتگویی با این چهار نفر داشته باشیم و بایدها و نبایدهای یک دانشآموز کنکوری را از آنها بپرسیم تا بدانیم تفاوتشان با سایر رقبا چه بوده است؟
نخست به سراغ دانشآموز گلبهاری رفتیم که توانسته رتبه ۱۴ آزمون سراسری در گروه آزمایشی علوم انسانی را کسب کند.
صبا بهمنش متولد سال ۱۳۸۳ و در مدرسه فرزانگان دیپلم گرفته است.
وی در مورد استفاده از کتابهای کمکآموزشی و کلاسهای کنکور اظهار داشت: برای دروس ریاضی، فنون، اقتصاد، روانشناسی، فلسفه و منطق علاوه بر کتابهای درسی از کتابهای کمکآموزشی نیز استفاده کردم اما دروس جامعهشناسی، تاریخ و جغرافیا را فقط از منابع درسی آموختم و برای درس ریاضی به کلاس کنکور رفتم.
این دختر سختکوش گلبهاری ادامه داد: حدود ۱۲ ساعت و گاهی تا ۱۴ ساعت در روز درس میخواندم و از صبح برنامهریزی برای مطالعه دروس داشتم اما بهخاطر اینکه در ساعات بعدازظهر به بعد گیرایی بهتری داشتم تا اواخر شب مشغول درسخواندن بودم.
بهمنش در مورد انتخاب رشته دانشگاهی نیز گفت: هنوز قطعی تصمیم نگرفتم اما علاقه به تحصیل در رشتههای حقوق یا روانشناسی دارم.
دانشآموز موفق رشته انسانی صحبتهای خود را اینطور به پایان رساند: اگر شرایط زندگی بر وفق مراد نیست نباید ناامید شد زیرا همیشه میتوان راه و روش جدیدی برای بهبود اوضاع پیدا کرد و قرار نیست انسان با هر مشکلی تسلیم شود بلکه باید همواره برای رسیدن به هدف نهایی خود تلاش نماید.
شرکت در آزمونهای آزمایشی به کنترل استرس و مدیریت زمان کنکور کمک کرد
معین مددی که از تیرماه سال گذشته برای موفقیت در کنکور برنامهریزی داشته حالا با کسب رتبه ۲۹ در آزمون سراسری در گروه آزمایشی علوم انسانی رویای تصدی منصب قضاوت را در سر میپروراند.
درخصوص ساعت مطالعاتی خود گفت: ساعات مطالعه متفاوتی داشتم بهطوریکه در تابستان گذشته بین ۷ تا ۸ ساعت در روز درس میخواندم اما از مهر تا امتحانات نوبت اول این مدت به ۹ ساعت رسید، تا بهمن این زمان را به ۱۰ ساعت افزایش دادم، از اسفند تا اوایل اردیبهشت دو ساعت بیشتر برنامه درسی داشتم و تا کنکور بین ۱۵ تا ۱۷ ساعت درس میخواندم و بهطور کلی از اول تیر سال گذشته برنامهریزی داشتم.
این دانشآموز چنارانی ادامه داد: در کلاس کنکور شرکت نکردم و فقط با شرکت در کلاسهای مدرسه و مطالعه کتابهای کمکآموزشی به یادگیری دروس پرداختم اما در آزمونهای آزمایشی کانون قلمچی شرکت داشتم.
وی تاثیر شرکت در آزمونهای کانون قلمچی را چنین ارزیابی کرد: سطح این آزمونها در حد متوسط بود اما آزمونهای جامع نزدیک به کنکور بسیار مؤثر بود و بهطور کلی شرکت در این آزمونها از جهت مدیریت زمان و کنترل استرس در زمان کنکور اهمیت دارد.
مددی در رابطه با علاقه تحصیلی خود گفت: قصد دارم در رشته علوم قضایی دانشگاه تهران درس بخوانم و برنامهای برای مهاجرت به خارج از کشور ندارم.
وی در پایان به همسالان خود توصیه کرد: ۵۰ درصد نتیجه کنکور بعد به سوابق تحصیلی و معدل سال دوازدهم و ۵۰ درصد نیز به رتبه کنکور بستگی دارد و دانشآموزان حتما سعی کنند علاوه بر برنامه ریزی کنکور، برای کسب نمرات مطلوب سال دوازدهم نیز تلاش کنند.
فقدان هنرستان با امکانات مناسب وادارم کرد ریاضی بخوانم
سراغ رتبه ۴۷ کنکور هنر رفتیم، شهربانو علیزاده دختری چنارانی است که به گفته خودش نبود امکانات مناسب آموزشی در هنرستان این شهرستان او را ناچار به خواندن رشته ریاضی کرده اما در نهایت عشق به هنر بر محدودیتها غالب شده و او حالا با کسب رتبه دو رقمی آزمون سراسری به دانشگاههای مطرح در تهران فکر میکند.
علیزاده درباره اینکه چرا هنر را انتخاب کرده گفت: از دوران راهنمایی به فعالیتهای هنری علاقه داشتم و بهخاطر اینکه هنرستان با کیفیت آموزشی بالا در چناران نبود، در رشته ریاضی ادامه تحصیل دادم اما در سال آخر دبیرستان، کتابهای مرتبط با رشته هنر را تهیه کردم زیرا برای تحصیلات دانشگاهی تصمیم به شرکت در آزمون هنر داشتم و در کنار شرکت در کنکور ریاضی، در آزمون سراسری هنر نیز شرکت کردم.
وی در مورد سطح سؤالات کنکور افزود : در آزمون هنر از سه درس تخصصی سؤال مطرح میشود که امسال سؤالات ریاضی بسیار مشکل بود و گفته میشد طی ده سال اخیر، ریاضی بسیار مشکل و متفاوت بود.
این دانشآموز نمونه چنارانی راجع به مدت زمان مطالعه بیان داشت: ابتدای سال تحصیلی مدت خیلی طولانی در روز مطالعه نداشتم اما با نزدیکشدن به کنکور بهتدریج ساعات درسخواندن را افزایش دادم و زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دادم زیرا حداقل ۹ ساعت مطالعه در روز برای موفقیت در کنکور لازم است.
رتبه ۴۷ کنکور هنر اولویت خود در انتخاب رشته را چنین عنوان کرد: اولویت من در انتخاب رشته، گرافیک است و دانشگاههای تهران، الزهرا، هنر تهران و شریعتی جزء انتخابهای من است اما با توجه به اینکه ظرفیت این دانشگاهها خیلی پایین است، مشخص نیست در کدام یک پذیرش شوم.
وی که در آزمونهای کانون فرهنگی قلمچی نیز شرکت داشته است درباره این آزمونها بیان داشت: با توجه به بودجه بندی و جامعه آماری و آزمونهایی که هر دو هفته یک بار و در ماههای آخر هفتهای یک مرتبه برگزار میشد آمادگی بیشتری برای کنکور کسب میکردم.
علیزاده به داوطلبان کنکور توصیه کرد: تلاش باید مداوم باشد و دقت کنند وقفهای در مطالعه ایجاد نشود زیرا حتی اگر از برنامهریزی مداوم، یک ساعت درسخواندن حذف شود بازتاب این وقفه مشخص خواهد شد.
جامعه آماری بالا و مدیریت زمان و استرس، ویژگی مثبت آزمونهای قلمچی است
پوریا پورمحمد رتبه ۵۷ آزمون سراسری در گروه آزمایشی علوم انسانی را به دست آورده است که شرکت در آزمونهای آزمایشی کانون فرهنگی آموزش قلمچی را به علت جامعه آماری بالا و مدیریت زمان و استرس در این موفقیت دخیل دانست.
وی درخصوص نحوه مطالعهاش گفت: نباید بیش از حد برای نتیجه کنکور نگران بود زیرا با برنامهریزی صحیح و تمرکز بر درسخواندن میتوان به نتیجه مطلوب در کنکور دست یافت.
وی ادامه داد: از تابستان سال پیش بهطور جدی برای کنکور درس خواندم و بهطور میانگین روزی ۸ ساعت مطالعه داشتم که از نوروز به بعد ساعت مطالعه را به حدود ۱۲ ساعت رساندم.
این دانشآموز چنارانی که رتبه ۵۷ گروه آزمایشی علوم انسانی آزمون سراسری را به نام خود ثبت کرد افزود: سعی کردم برنامه خواب منظمی داشتهباشم و حدود ۷ صبح بیدار میشدم، معمولا شببیداری نداشتم چون دچار خستگی ذهن میشدم و بیشتر در روز درس میخواندم.
وی تصریح کرد: برای درسهای تشریحی از کتاب کمکدرسی استفاده کردم اما از کتابهای تست نیز کمک گرفتم و کتابها را از انتشارات مختلف انتخاب کردم.
پورمحمد در مورد آزمونهای آزمایشی نیز گفت: در هیچ کلاس کنکوری ثبتنام نکردم و فقط در آزمون کانون قلمچی شرکت کردم که فضای کانون شبیه کنکور بود و در زمینه مدیریت زمان و با توجه به جامعه آماری فرصت خوبی برای برنامهریزی تستزنی و کنترل استرس کنکور بود.
وی ادامه داد: به رشتههای حقوق و روانشناسی علاقه دارم و دانشگاههای تهران را انتخاب میکنم و برنامه خاصی در حالحاضر برای مهاجرت ندارم اما این تصمیم قطعی نیست و به شرایط آینده بستگی دارد.
دانشآموز موفق چنارانی در پایان توصیه کرد: همه کسانی که قصد شرکت در کنکور را دارند باید برنامهریزی هدفمند داشتهباشند و خود را درگیر نگرانی نکنند زیرا با توکل به خدا و برنامهریزی صحیح حتما موفق میشوند و بهتر است از الان بهجای دغدغه در مورد نتایجه کنکور صرفا متمرکز بر درسخواندن شوند.
طراح و توسعه دهنده سایت: آژانس تبلیغاتی کلام شهر