افزایش حق انتخاب مردم برای مسیر مشهد گلبهار
- شناسه خبر: 22574
- تاریخ و زمان ارسال: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۵
- نویسنده: اتاق خبر کلام تازه
فرماندار گلبهار در گفتوگوی اختصاصی با کلام تازه در خصوص افزایش کرایه و راهکار سامان بخشیدن به حمل ونقل شهرستان گلبهاراظهار کرد: موضوع حمل ونقل در شهرهایی با جمعیت مشخص، یعنی زیر جمعیت استاندارد که در آئیننامه برای داشتن پایانه تعریف شده، مشکلات خاص خود را دارد که اولین بحث شرکتهای خدماترسان در این حوزه است که با توجه به نوع ناوگانی که بکار میگیرند، اتوبوسهایی که استانداردهای تردد در جاده را برابر با نظر پلیس راهور دارا باشند ملاک است، کیفیت اتوبوس نیز برای ارائه خدمات به شهروندان ملاک است واز سویی تعداد اتوبوسهایی که با توجه به حجم مسافر باعث سرگردانی مسافر در مقصد ومبدا نشود از آیتمهای بهم پیوسته است.
مهدی دونده افزود: از مزایای گلبهارمسافران تضمینی است که حدود ۷۰۰۰ مسافر از گلبهار به مشهد تردد میکنند و این حجم از مسافر بدلیل نبودن زیرساختهای مطلوب اشتغال در گلبهار و بخش دیگری از مردم که از کلانشهر مشهد در گلبهار ساکن هستند، همچنین مسافرانی از روستاها و شهرهای اطراف برای کسب و کار از شهر خارج میشوند، که ۷۰ درصد این خروج به سمت مشهد انجام میشود و ناوگان اتوبوس و راغب بودن برای سرویسدهی وجود همین مسافران است و مسافر زیاد طبعا قیمت را میشکند و از مولفههای توجیه اقتصادی برای شرکتهای حمل ونقل مسافر است، لذا راهکار افزایش قیمت زیاد منطقی نیست، اما یکی از راهکارهاست.
وی در ادامه گفت: با اینحال افزایش کرایه یکی از راهکارهای مهم است، که ما اعتقاد داریم با در نظر گرفتن استهلاک اتوبوس و میزان سفراز مقصد مشهد به گلبهار و درآمد ۲۰۰ الی ۲۸۰ هزار تومانی روزانه هر اتوبوس، افزایش هزینههای جانبی، قیمت لاستیک و بیمه و حق الزحمه راننده توجیه اقتصادی آنچنانی ندارد.
دونده تاکید کرد: نگاه ما به ارائه خدمات در بخش خصوصی بردبرد است و فرد سرمایهگذار باید سود کند ودر برابر ارائه خدمات مطلوب هزینه دریافت نماید، افزایش نرخ با افزایش کیفیت و خدمات موردی ندارد، همانطور که تورم هرساله تغییر میکند و درصدی افزایش دارد، در حوزه حمل و نقل ،سازمانهای نظارتی که اولین آن سازمان حمل ونقل راهداری جادهای است، بعنوان مرجع نظارتی دستگاههای دولتی، متولی افزایش نرخ است که با بررسی و توجیه کردن ما برای افزایش قیمت کرایه توضیح دهند که این افزایش قیمت بابت این شرایط و دلایل است.
کلام تازه را در اینستاگرام دنبال کنید
فرماندار گلبهار در خصوص اظهارات وحدتی فر معاون اداره راهداری و حمل و نقل جادهای (چاپ شده در شماره قبلی کلام تازه) در مورد تفاهمنامه شهرداری گلبهار و مشهد برای تقبل بخشی از هزینههای حمل و نقل برون شهری تصریح کرد: شهرداریها برابر قانون در حوزه برون شهری حق ارائه خدمات ندارند، اتوبوسهای درون شهری نمیتوانند به هیچ وجه ارائه خدمات دهند، اولین ایراد عدم پوشش بیمه شخص ثالث است که درصورت هر حادثهای پلیس راهور بیمه را تایید نکرده و بیمه هم پوشش نمیدهد.
فرماندار گلبهار ادامه داد: اتوبوسهای درون شهری نیز استاندارد تردد در جادههای برون شهری را ندارند، لذا ناچاریم اتوبوسهای بیابانی را بکار گیریم که استاندارد و تایید پلیس راهور را دارند، پس هرنوع تفاهمی بین شهرداری مشهد وگلبهار مردود است.
دونده در خصوص مشکلات انتقال ایستگاه به پایانه میثاق بیان کرد: در مدت ۹ ماه حضور من در فرمانداری، این موضوع را بهمراه رسانه کلام تازه پیگیری کردهایم، مردم گلبهار سالهاست که از گلبهار به مشهد عزیمت میکنند ودر ایستگاه استقلال تخلیه میشوند و به اقصی نقاط شهر عزیمت میکنند، این ایستگاه چون پایانه نیست محل مطلوبی برای دپوی ۲۰ دستگاه اتوبوس گلبهار نیست.
وی تاکید کرد: برای سرویس دهی منظم باید ۱۲ اتوبوس در هر سفر در مقصد و مبدا در جایگاه حاضر باشند، تا معطلی پیش نیاید، تا الان مشکلی نبوده ولی با توجه به حجم سفرها و اصلاح هندسی که در مسیر میدان قائم تا حدفاصل استقلال برای زیر گذر فرامرز انجام شد، به ما پیشنهاد شد که این ایستگاه را به پایانه معراج انتقال داده شود، و چالشهایی برای اتوبوسهای گلبهار بوجود آمد که فرمانداری ورود کرده و تماس و مکاتبه با فرماندار مشهد، فرمانده نیروی انتظامی، دبیر شورای همتای استان و مدیر کل امنیتی استانداری انجام دادیم، و انها را متقاعد کردیم که پایانه معراج به سازمان دولتی و امنیتی واگذار شده و عملا ایستگاهی وجود ندارد که مردم گلبهار ایستگاه سوارشان پایانه معراج باشد، سپس دوستان تعهد دادند در حاشیه بیمارستان رضوی با سکو و سایهبان مناسب، ایستگاه سواری را تهیه کنند، ولی خبری نشد.
کلام تازه را در تلگرام دنبال کنید
دونده ادامه داد: در ادامه قرار شد مسافرین در ایستگاه آزادی و استقلال تخلیه شوند، سپس مسافران آنجا را سوار کرده به پایانه میثاق بیاورند و از آنجا به گلبهار سرویس دهی کنند، اما در همین حوزه هم پلیس راهور محدودیتهایی برای توقف اتوبوسها ایجاد کرد و جرایمی در نظر گرفت که هم مردم سرگردان شدند هم ناوگان حمل ونقل دچار مشکل شد، که پس از پیگیریهای متعدد و تلاشهای بسیار و حضور رسانه کلام تازه صدای مردم مظلوم گلبهار و فرماندار به گوش مسئولان استان رسید و طبق آخرین تصمیم به پلیس راهور و متولیان امر ابلاغ شد ۴ دستگاه اتوبوس بطور همزمان در ایستگاه سوار میدان استقلال توقف کنند و اتوبوس های دیگر هم تخلیه انجام دهند و گذری کارشان را انجام دهند.
فرماندار گلبهار تصریح کرد: با توجه به افزایش مسافر و جمعیت ، باید ناوگان ما افزایش یابد تا سرویسدهی مطلوبی صورت گیرد، این محل (استقلال) محل خوبی برای سوار و پیاده کردن است ولی محل مطلوبی برای دپوی اتوبوسها نیست و ماباید به تنظیم و کمک کنیم. و از متولیان ترافیک و حمل ونقل استان میخواهیم تدبیری برای محل دپوی اتوبوسها اندیشیده شود.
فرماندار گلبهار به پیگیریهای نماینده مجلس و اعتبارات در نظر گرفته شده برای قطار شهری اشاره کرد و گفت: پروژه مترو سرعت خوبی دارد و پروژه آزاد راه مشهد به چناران و گلبهار هم در حال پیشرفت است، امیدوارم هرچه سریعتر به بهره برداری کامل برسد تا نیازی به تدبیر حوزه حمل ونقل اتوبوسی نداشته باشیم و چالش ها و دردسرهای آن به حداقل برسد.
دونده تصریح کرد با افتتاح قطار بین شهری در عرض ۱۷ دقیقه از گلبهار به مشهد میرسیم و ایمنی بالایی نیز وجود خواهد داشت.او در خصوص خودروهای مسافربری شخصی گفت: طبق مصوبه اخیر استانداری، تنوع انتخاب ایجاد و مطلوبترین ساختار برای سفر انتخاب خواهد شد. براساس قانون الزام و مفاد ماده ۳۰۲ آییننامه راهنمایی و رانندگی هرگونه جابجایی مسافر بینشهری باید توسط ناوگان حمل و نقل مسافری عمومی جادهای شکل بگیرد و تحت اوراق و صورت وضعیت مسافربری اقدام به حمل مسافر کنند و فعالیت وسائط نقیله شخصی در بخش حمل و نقل مسافر بین شهری حتی در قالب استارتآپها و اسنپ یا تاکسی تلفنی کاملا غیرقانونی است.
دونده به عدم پوشش بیمه کامل سرنشین اشاره کرد و افزایش تلفات جانی و کاهش ضریب ایمنی جاده را از تبعات این کار دانست.
فرماندار گلبهار از بستههای پیشنهادی مطرح شده در جلسه شورای همتای استان خبر داد و گفت: در این جلسه دو بسته مطرح کردیم، اولین بسته ایجاد حمل ونقل مینیبوسی از گلبهار به مشهد است که از پایانه موجود گلبهار انجام میشود و باید با شهرداری گلبهار هماهنگ کنیم تا از ظرفیت سکوهای شهرداری بهره ببریم و شرکت را در کنار حمل ونقل اتوبوسی مستقر کنیم. مدیر عامل این شرکت متعهد شده از وسایط نقلیه ایسوزو و هیوندا که استاندارد است ومورد تایید راهور بوده و کیفیت مطلوبی دارد بهره گیرد.
این مقام مسئول بسته دوم پبشنهادی را برقراری حمل ونقل مسافربری سواری کرایه عنوان کرد و گفت: از شهرداری مشهد و متولیان سازمان حمل ونقل تشکر میکنیم که علیرغم دغدغه های دلسوزانه پلیس به تصویب رسید،طی این اقدام مهم مقرر شد مینیبوسهای گلبهاربه مقصد میدان فردوسی مشهد باشد، چون این میدان ۲۵ خط اتوبوس به اقصی نقاط شهر مشهد را داراست.
دونده ایستگاه سواری کرایه را از گلبهار به میدان آزادی اعلام کرد و آن را دارای مزیتهایی چون نزدیکی به پایانه حمل ونقل سازمان اتوبوسرانی و اتصال به قطار شهری دانست و افزود: مردم در کنار اتوبوس دو مدل حق انتخاب دارند و نرخها ممکن است فرق کند ولی حق انتخاب ایجاد میشود.
دونده با اشاره به ایجاد بستر مناسب برای اسکان مردم در گلبهار گفت: برای مردمی که در مشهد اشتغال دارند باید بهترین شرایط را تسهیل کنیم تا در کمترین زمان ممکن با بهترین کیفیت به سرکار بروند.
کلام تازه را در اینستاگرام دنبال کنید
دونده در ادامه ابراز کرد: فعلا برنامهای برای افزایش نرخ کرایه اتوبوس نداریم، ولی کار کارشناسی برای فهرست بها و مسائل اقتصادی داریم و با کار کارشناسی این افزایش در دستور کار قرار گرفته است.
فرماندار گلبهار در انتها از همدلی مردم گلبهار تقدیر کرد و آینده درخشانی برای شهر پیشبینی کرده و بیان نمود: از زمان استقلال گلبهار از چناران و بالا بودن مهاجرت معکوس و نرخ رشد جمعیت شهرستان، امید به همدلی بیشتر مردم با مسئولین داریم.