100درصد قبولیهای گلبهار و چناران را دارا میباشیم
- شناسه خبر: 5729
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۶
- نویسنده: کلام تازه - سپیده نقدی
پایگاه خبری تحلیلی کلام تازه | کاظم قلمچی متولد ۱۳۳۴ در تهران است و بنیانگذار کانون فرهنگی آموزش (بنیاد علمی آموزشی قلمچی) میباشد. وی دانشآموخته مهندسیِ معدن از دانشگاه تهران است و در سال ۱۳۷۰ کانون فرهنگی آموزش را تأسیس کرده و در سال ۱۳۷۲ ایده برگزاری آزمونهای منظم را عملی کرد. به گفته او بیش از ۳۰۰ نمایندگی در کل کشور دارد و درآمد حاصل از این 300 نمایندگی و درآمد حاصل از برگزاری آزمون وقف شده است.
شهرستان چناران نیز در سال 1381 به همت و تلاش سید ابوالحسن شاهچراغی که یکی از معلمین پیشکسوت و خوشنام مدارس چناران میباشد دارای یکی از شعب نمایندگی کانون علمی آموزشی قلمچی گردید و مورد استقبال مردم قرار گرفت. سید ابوالحسن در سال 1394 مدیریت اجرایی نمایندگی کانون را به پسرش سید مجتبی شاهچراغی واگذار نمود. این جوان 35 ساله در کنار پدر خویش، سکاندار مدیریت اجرایی یکی از شعبات نمایندگی بنیاد علمی آموزشی قلمچی کشور، در شهرستان چناران را بر عهده دارد و توانسته علاوه بر فعالیتهای فرهنگی، آموزشی زمینه اشتغال برای 10 نفر را نیز فراهم آورد.
“تحصیلات مدرسان کانون قلمچی در شهرستان چناران همگی در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد میباشد” اینرا سید مجتبی شاهچراغی میگوید و ادامه میهد “بر اساس پایه تحصیلی، به دانشآموزی که در کانون ثبت نام میکنند یک بسته آموزشی شامل آزمون، دفتربرنامهریزی، پشتیبان و یکسری از کتابهای تخصصی مثل کتابهای آبی، سبز، کتابهای دو سالانه و کتابهای سه سطحی و…. اختصاص داده میشود.
او میگوید: بیشترین مراجعه کنندگان به کانون، دانشآموزان پشت کنکوری و پایههای دهم ، یازدهم و دوازدهم میباشند که میتوانند از اول مهرماه با مطالعه و تستزنی منظم، خود را برای کنکور آماده کنند.
سید مجتبی شاهچراغی که از سال 86 دوشادوش پدر به فعالیت در کانون قلم چی مشغول شده است همزمان معاونت آموزشی مدرسه غیر انتفاعی رشد آفرین را نیز دارا میباشد. آنچه را در ادامه میخوانید حاصل گفتگوی من با سید مجتبی شاهچراغی است.
برنامهریزی
فضای گفتگویمان بطرز شگفتآوری تحت تاثیر جاذبه حضور سید مجتبی شاهچراغی قرار میگیرد، تبسم گاه و بیگاهش و لحنِ کلامِ همراه با حرکات صورتش که نمایانگر اعمال و احساساتش است بمن این اجازه را میدهد تا احساس صمیمتی خاص کرده او را بنام سید مجتبی بخوانم و از او در خصوص اهدافی که کانون آموزشی قلمچی برای دانشآموزان در نظر گرفته بپرسم و او نیز اینگونه جوابم را میدهد: همه میدانند که داشتن برنامه در رسیدن به هدف بسیار مهم است. البته اینرا هم نباید از یاد ببرند که برنامهریزی یک فرمول ساده دارد! که با عمل به این فرمول میتوان به موفقیتهای بسیاری دست یافت.
شاهچراغی ادامه میدهد: شما اگر یک کانونی باشید یک برنامهی بلندمدت یکساله در اختیارتان گذاشته شده است. برای اینکه عناصر ثابت برنامهتان کاملاً مشخص شود. باید این برنامه به برنامههای میانمدت، بهصورت پروژههای هشتگانه، تقسیم شده و هر پروژه به برنامههای دوهفتهای تبدیل شود. به عبارت بهتر شما یک برنامهی دوهفتهای دارید. حال تنها کاری که باید بکنید این است که برنامهی دوهفتهای را بهصورت هفتگی و سپس روزانه ُخرد کنید و بعد برنامهی مدرسه را به آن اضافه کنید. اکنون عناصر ثابت برنامهتان کاملاً مشخص شده است.
از او میپرسم “عناصر ثابت برنامه” دیگر چیست؟ و او چنین میگوید : این عناصر عبارتاند از درسهای مدرسه و مباحث موجود در برنامهی راهبردی.” و تاکید میکند: پیشخوانی و روز خوانی درسهای مدرسه در همان روزهای مدرسه به خودی خود نوعی چیدمان برای درسها در برنامه راهبردی به وجود میآورد و بخش قابلتوجهی از مطالب برنامهی راهبردی را هم برای آزمونهای برنامهای به طور اتوماتیک خواهید خواند.
او افزود: برای آن دسته از دانشآموزانی که پیشخوانی دارند و در بعضی مباحث جلوتر از مدرسه و یا احتمالا عقبتر هستند و دانشآموزان کنکوری که درسهای پایه آنان باقی میماند و نیاز به مرور و تستزنی دارند میتوانند روزهایی که به مدرسه نمیروند در برنامه خود به این کار اختصاص دهند.
وی ادامه داد: مهارت لازم با نوشتن دفتر برنامهریزی روزانه، هفتگی حتی ماهانه کسب میکنید و نواقص احتمالی برنامهتان طی چند هفته رفع خواهد شد. به این ترتیب میتوانید به حفظ تعادل و مدیریت بهتر زمان برسید و فراموش نکنید که در تمام این مراحل، اولیا، کانون و پشتیبانِتان در تمامِ این مراحل در کنار شما هستند.
هدف گذاری
نماینده بنیاد علمی آموزشی قلمچی در شهرستان چناران با بیان اینکه بهدست آوردن رشته، درصد و رتبهی مورد علاقه، نتیجهی یک هدفگذاری هوشمندانه میباشند افزود: برای اینکه هدفگذاری استاندارد داشته باشید باید به چند نکته مهم دقت کنید: در ابتدا هدفگذاری باید قابل دسترس و چالشی باشد، نه خیالپردازانه؛ زیرا عدم دستیابی به آن، شما را دچار ناامیدی میکند. و بعد باید بدانیم برای چه درسهایی هدفگذاری کنیم؟
و این بستگی به شخصیت آموزشی و تشخیص پشتیبان شما دارد که با توجه به کارنامهی اصلی و کارنامهی پنج نوع درس صورت میگیرد. سپس باید به این نکته توجه داشته باشید که هدفگذاری در 2 یا 3 درس نباید باعث شود از توجه به دیگر درسها مخصوصاً درسهایی که نقطهی قوت پایدار و نقاط قوت شما هستند، بازبمانید. و در انتها باید تصمیمات خود را برای آن درس بنویسید. این تصمیمات در سه حوزهی افزایش ساعت مطالعه، منبع آموزشی و روش خواندن آن درس است؛ عواملی که علت نتیجه نگرفتن را باید در آنها جست.
“بهتر است هدفگذاری چند از ده را دو بار انجام دهید” اینرا مجتبی شاهچراغی میگوید و ادامه میدهد: در ابتدا وقتی نتایج کار خود را در کارنامه میبینید میتوانید تشخیص دهید که با توجه به برنامهی دو هفته بعد، چه هدفی را در نظر میگیرید. آیا چند از ده خود را ثابت نگه میدارید یا میخواهید آن را کمی بیشتر کنید؟ و در نوبت دوم، دو هفتهی بعد، درست قبل از شروع آزمون، در برگهی هدفگذاری، هدفگذاری چند از ده را بنویسید. اکنون دو هفته گذشته است و شما میدانید چهقدر و چگونه مطالعه کردهاید. قبل از آزمون مجدداً هدفگذاری چند از ده را انجام دهید. شاید برخی از اعداد قبلی را کمی تغییر دهید.
او اینرا هم اضافه میکند که پس از آزمون و هنگام دریافت کارنامه متوجه میشوید که هدفگذاریهایتان چهقدر دقیق بوده است و در چند درس توانستهاید به همان نتایج برسید و در درسهایی که نمرهتان بهتر از هدفگذاری یا کمتر از هدفگذاری شده است، راهکارهای مؤثر یا علتها را بررسی میکنید و مجدداً برای آزمون بعد هدفگذاری چند از ده را انجام میدهید. به این ترتیب خودشناسی و خودآگاهیتان تقویت میشود و قدم به قدم، خودتان را هدایت میکنید.
برنامهی آزمون
شاهچراغی برایم از هماهنگ بودن برنامهی آزمون کانون قلمچی با مدارس میگوید و چنین توضیح میدهد کهبرنامهی آزمونهای کانون هماهنگ با برنامهی مدارس تنظیم شده است. اگر دقیقتر بگوییم برنامهی آزمونها کمی عقبتر از برنامهی مدارس تنظیم شده است . اما ممکن است به هر دلیلی از جمله تعطیلیها، یا آلودگی هوا یا برف و سرما یا غیبت معلمان، شما در یک یا دو درس از برنامهی آزمون عقب بمانید. در اینصورت باید برنامه را برای خودتان شخصیسازی کنید.
او توصیهای جدی هم برای اعضای کانون دارد: بخش اصلی برنامهی مطالعهی خود را طبق برنامهی آزمون پیش ببرید و هر جا برنامهی آزمونهای کانون با برنامهی مدرسه تفاوت داشت برنامهی مدرسه رادر اولویت قرار دهید. نگران نباشید در برنامهی آزمونها ایستگاههای جبرانی در نظر گرفتهایم و اگر در یک یا چند آزمون عقب ماندید میتوانید در ایستگاههای جبرانی عقب ماندگیها را جبران کنید .
شاهچراغی در ادامه در خصوص برنامهی آزمونها بیشتر توضیح میدهد و میگوید: برنامهی آزمونها که شامل بیست و پنج آزمون است به یک برنامهی تابستانی و هشت پروژه در طول سال تقسیم شده است . تقسیم برنامه به این پروژهها یک هدف مهم دارد . شما در فاصلههای معینی میزان پیشرفت خود را ارزیابی کنید و کارنامهی آن پروژه و کارنامهی پنج نوع درس را بررسی میکنید و سپس برای پروژهی بعدی هدفگذاری میکنید .
او در خاتمه صحبتهایش به آنانی که بدلایلی از برنامهی آزمون عقب ماندهاند امیدورای میدهد که گاهی پیش میآید که دانشآموزان گاهی اوقات از برنامهی آزمون عقب بمانند و نتوانند در حد مطلوب خود درس بخوانند به همین دلیل در برنامهی آزمونها، چند ایستگاه جبرانی قرار دادهایم تا شما بدون نگرانی برنامه را ادامه بدهید و به عفب برنگردید و خاطرتان جمع باشد که در ایستگاههای جبرانی میتوانید عقب ماندگیهای خود را جبران کنید.
در خاتمه صحبتهایش نفس عمیقی میکشد و میگوید: “شعبات نمایندگی کانون در شهرستان چناران، هر ساله صد درصد قبولیهای گلبهار و چناران را به خودش اختصاص داده است” و ادامه میدهد: برای کسب این افتخار زحمات بسیاری کشیده شده، بطوریکه نتیجهی این زحمات را هر ساله در کسب قبولی و موفقیتِ دانشآموزانی که به کانون پیوستهاند در رشتههای تجربی، انسانی، ریاضی و فیزیک، هوا فضا و مهندسی قبولی در دانشگاه امیرکبیر علم و صنعت را شاهد بودهایم.