چهرهی فرسودهی شهر را تغییر دهید!
- شناسه خبر: 9077
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۸
- نویسنده: کلام تازه - سپیده نقدی
پایگاه خبری تحلیلی کلام تازه | امروزه توسعه خدمات شهری یکی از مهمترین مطالبات مردم از مسئولان است که آنان را ملزم به ارائه خدمات و پاسخگویی خواهد کرد. توسعه خدمات شهری در جوامع پیشرفته به عنوان یک اصل غیرقابل انکار در جامعه است که تحقق این امر پویایی، نشاط اجتماعی و رضایتمندی شهروندان را به همراه خواهد داشت.
بیشک خاکریز اول برخورد با خواسته و انتظارات مردم، شهرداری و شوراهای شهر است، لذا اگر در این بخش نارضایتی مردم وجود داشته باشد، یقینا همه زحمات دولتمردان در استان و کشور بینتیجه خواهد بود.
در این بین اهمیت ایجاد حس اعتمادسازی در بین مجموعههای مدیریت شهری و مردم کتمان نشدنی است. برای دستیابی به این قدرت، باید حس تعلق مردم به شهر و منطقه افزایش پیدا کند زیرا این حس باعث افزایش حس رقابت، صمیمیت، همدلی، انسجام و سرمایه اجتماعی خواهد شد که در نهایت، ارتقای سرمایه اجتماعی باعث ارتقای امنیت اجتماعی و در نتیجه افزایش امنیت ملی خواهد شد.
لزوم تامین نظام مالی پایدار
بدون تردید برای مدیریت شهری موفق، لزوم توجه شهرداریها به تامین یک نظام مالی پایدار موکدا باید مورد توجه قرار گیرد. شهردار میتواند با ایجاد این نظام به طریق بهرهمندی از ظرفیت و توان خیرینی که بزرگترین سرمایههای اجتماعی شهرستان محسوب میشوند و همچنین جذب سرمایهگذاران آینده، پایداری امور شهری را تامین کند.
مردم انتظار دارند شهرداریها قبل از اینکه نگران وصول مالیات بر ارزش افزوده و عوراض سالیانه خود باشند، به این فکر کنند که چه اقداماتی انجام دادهاند که اگر در دریافت عوارض دچار مشکل شدند، بتوانند بدون خلل به وظایف حداقلی خود فارغ از پروژههای کلی عمل کنند.
در این میان، نظام کارآفرینی و اشتغال ضرورت دیروز دور شهروندان و ضرورت امروز اول آنها است و شهرداریها باید برای ایجاد زمینههای سرمایهگذاری در شهرها گام بردارند.
به همین رو ایجاد فرصتهای اشتغال و سرمایهگذاری یکی از نیازهای اصلی چناران برای رونق کسب و کار است. در این بین یکی از راهکارها لزوم توجه شهرداری به فضای سبز، زیبایی و پاکیزگی شهر، سالمسازی آسفالت و خطکشی خیابانها، تامین مبلمان شهری و در کلیت، زیباسازی شهری به نوعی که در خور اهالی آن باشد، است.
اگر شهرداری بودجه کافی برای انجام کارهای بزرگ ندارد، حداقل باید نظام شهری را به نظامی دلپذیر تبدیل کند. قطعا در شهری که نشاط، سرزندگی، زیبایی و پویایی باشد، سرمایهگذار هرچقدر پول کمی هم داشته باشد، رغبت زیادی برای حضور پیدا خواهد کرد.
اما اگر با ویرانهای به نام شهر روبرو شود، هرچقدر هم سرمایه داشته باشد دراین شهر سرمایهگذاری نمیکند. بی شک هر کس که وارد شهر میشود، میتواند از فضاسازی شهری درک کند که شهر متولی دارد یا خیر! برای ضعفهای موجود در مدیریت شهری شهرستانهای کوچک کافی است که تنها به این پرسش پاسخ داده شود که آیا شهردار روزانه شهرش را میبیند یا خیر؟
راهکارهای جذب سرمایهگذاری که با شکست مواجه میشود
رونق و توسعه شهرستان منوط به جذب سرمایهگذار بخش خصوصی در حوزههای مختلفی همچون گردشگری، معدن، صنعت و تجارت است و مسئولان بایستی از کاغذ بازیها و سر دواندن مردم پرهیز کنند. از شواهد امر در چناران پیداست که مدیریت شهری تا حدودی موفق عمل نکرده است. این شهر با نمایی فرسوده و چهرهای غمزده، سالها است که سرمایهگذاران را نه تنها جذب نکرده که حتی سرمایهداران بومی را نیز فراری داده است تا سرمایه خود را در شهرهای مجاور به کار گیرند.
خیابانها با آسفالتهایی کهنه و بدون استاندارد، پیادهرو سازی بدون قاعده، نماسازیهای قدیمی و فضای شهری بدون روح، آن چیزی است که از دور به نظر میرسد و حتی بر روحیه مردم نیز تاثیر میگذارد.
در پروسه مدیریت شهری، شهروندان به عنوان سرمایههای قابل اتکا در جوامع شهری هستند که نیازمند برخی خدمات در حوزههای عمرانی شهری، فضای سبز، توسعه خدمات فرهنگی و سایر مباحث راهبردی هستند.
در این میان البته از این نکته نیز نمیتوان چشم پوشی کرد که تمام این کاستیها، صدمات اقتصادی و جبران ناپذیر زیادی را بر مردم شهر تحمیل کرده است.
در یک نمونه ساده، استهلاک وسایل نقلیه که در خیابانهای ناهموار شهر تردد میکنند و یا مردمی که به واسطه نبود امکانات ملزم به مهاجرت به شهرهای دیگر هستند را در نظر بگیرید که البته اینها تنها یک مثال از قابل لمسترین نوع آن برای درک عموم جامعه است.
در گزینه بعدی میتوان به موازات کارهایی اشاره کرد که علیرغم پرداخت هزینههای چندبرابری به دلیل ضعف در تامین و نگهداری باعث تحمیل هزینههای اضافی به شهر شده است.
بررسی نحوه جبران خساراتی که از جنبه شهری به افراد وارد میشود
امین قاسمیفر، کارشناس حقوق و مدرس دانشگاه با بیان اینکه مردم میتوانند انتقادات خود در زمینه مشکلات شهری را به متولیان امری چون فرماندار و استاندار منتقل کنند، بیان کرد: اعتراضاتی چون آسفالت نامناسب و یا ناهمواری خیابانها، جنبه انتقادی به مسئولین شهری دارد و باید به مراجعی چون فرماندار، بخشدار و یا اعضای شورای شهر گفته شود.
اما اگر در زمینه مدیریت شهری، موضوع حیف و میل اموال دولتی مطرح باشد باید به سازمان بازرسی که وظیفه رسیدگی به تخلفات اداری، نهادهای دولتی و شبه دولتی مانند شهرداری را دارد گزارش شود.
به طور نمونه، اگر در مکانی به جای بلوکه درجه یک، بلوکه درجه چند با همان قیمت خریداری شود، شهروند باید موضوع را مستند به سازمان بازرسی اعلام کرده و توسط آنها بررسی شود تا در صورت حصول اطمینان و به قطعیت رسیدن موضوع، اعلام جرم کنند.
وی با اشاره به این نکته که «اگر به هر نوعی به افراد از جنبه شهری خسارتی وارد شده باشد، از طریق شورای حل اختلاف، میتوانند تامین دلیل کرده و با احیای امر به کارشناس، میزان خسارت و حد تقصیر بودن شهرداری را برآورد کرده و از طریق دادگاه با دادخواست مطالبه خسارت، موضوع بررسی و جبران خسارت شود» تاکید کرد: به طور مثال اگر شکستن چرخ خودرو شهروندی به دلیل وجود چاله در خیابان رخ بدهد و یا حتی به دلیل نپوشاندن روی چاله، فردی آسیب دیده و یا حتی فوت کند، موضوع با درخواست کارشناس و ارزیابی او قابل پیگیری است و پرداخت خسارت و یا حتی بخشی از دیه افراد به عهده شهرداری است.
این کارشناس حقوق در پایانبندی صحبتهای خود تصریح کرد: به طور کل هر خسارت جانی و مالی که به دلیل مشکلات شهری به وجود آید، باید از طریق محاکم قضایی در همان شهر مورد بررسی قرار گرفته و رسیدگی شود.
شهردار و شورای شهر باید دردمند مردم جامعه باشند
شهردار باید با مبانی شهری، انجام زیرساختها، روساختها و آنچه که به عمران شهر مربوط میشود آشنایی داشته باشد و همپای شورای شهر، دردمند مردم جامعه باشد و بتواند انتظارات شهروندان را به خوبی به انجام رساند.
عملکرد شهرداری و شورای شهر در سالهای گذشته گاها با انتقادات مردمی همراه بوده و بعضا نارضایتی عمومی را در پی داشته است. در شهرداریها نگاه برنامهای کوتاهمدت، میان مدت و بلند مدت لازم است.
شهرداری و در راس آن شهردار و اعضای شورای شهر باید نگاه به قانون و مقررات را به عنوان یک مولفه بسیار مهم در نظر داشته باشند. بدون تردید نگاه مردم به شهرداران و اعضای شوراها اگر بیشتر نباشد، کمتر از دستگاههای اجرایی نیست.
همه نظامهای برنامهریزی که برای یک استان تعریف میشود، باید در نظام مدیریتی و برنامهریزی شهری تعریف شود تا اعتبارات، موزون و مناسب هزینه شده و زمینهساز پیشرفت شهر در ابعاد مختلف شود. تقسیم بودجه در شهرداریها باید با مدیریت اقتصادی همراه باشد و اغلب بودجه عمرانی نسبت به سایر خدمات شهرداری سنگینتر است.
به همین دلیل شوراها و شهرداریها باید زمینه عمران و آبادانی شهرها را بر اساس توان و ظرفیت خود فراهم کنند. همچنین مسئولان با ارائه راهکارهای مدیریت شهری و الگوی ایرانی اسلامی باید به بهبود وضعیت شهر از طریق رونق اقتصادی کمک کنند.
رضایت مردم باید اولویت اول مدیریت شهری باشد
بیشک کار کردن در شهرداریها بسیار سخت است اما شوراها و شهرداریها و ارکان مدیریتی که تشکیل و فعالیت آنها و حتی نظام مالیشان مبتنی بر مردم است باید به عنوان یک مجموعه خدمترسان توجه ویژهای به مقوله پاسخگویی به مردم و تکریم آنها و جلب رضایتمندی آنها داشته باشند.
آنها باید شفافسازی را به عنوان یک موضوع مهم در دستور کار خود قرار دهند و بر نحوه پاسخگویی کارکنان مجموعههای خود به مردم نظارت داشته باشند.
باید بدانیم که اولین اولویت قبل از ساخت پارک، پل، تقاطع و بولوار، رضایت مردم است و باید رضایت مردم را در همه زمینهها لحاظ کنیم. رضایت مردم تنها با کلمات زیبا جلب نمیشود، بلکه باید تلاش کنند تا با عملکرد خود، اعتماد عمومی را افزایش دهند.
قطعا مدیریت کسانی که با مردم ارتباط مناسب داشته باشند و زمینه خدمت به آنها را نه از سرمنت بلکه با نگاه انجام تکلیف و وظیفه فراهم کنند ، بعد از دوران مدیریتشان هم ماندگار خواهد شد.