مجلس درباره نظارت بر قانون بسیار جدی است
- شناسه خبر: 9952
- تاریخ و زمان ارسال: ۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۲
- نویسنده: کلام تازه - مریم اصغری
پایگاه خبری تحلیلی کلام تازه | حسین امامی درباره بررسی تخلفات جدید در صندوق ذخیره فرهنگیان در کمیسیون آموزش مجلس اظهار داشت: اخیراً جلسهای در این کمیسیون با حضور مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان برگزار شد و ابهاماتی که در این زمینه وجود داشته مطرح و یکسری موضوعات و مباحث مطرح شد و مدیران این صندوق هم توضیحات لازم را ارائه کردند.
کمبود 197 هزار نیرو در آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری
نماینده مردم چناران و طرقبه افزود: اعضای کمیسیون آموزش بعد از استماع توضیحات مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان این توضیحات را نه تأیید کردند و نه رد؛ چرا که قرار شد تحقیقات لازم در این باره از سوی کمیسیون آموزش صورت گیرد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: باید تخلفات در این صندوق محرز شود تا کمیسیون آموزش مجلس اقدامات نظارتی خود را پیگیری کند.
امامی درباره آخرین وضعیت استخدامها در وزارت آموزش و پرورش گفت: وزیر آموزش و پرورش در این زمینه اعلام کرده بود که برای سال تحصیلی فعلی ۱۹۷ هزار نیرو کمبود داریم این در حالی است که استخدام در آموزش و پرورش و مراحل آن در شرف انجام است.
استخدام ۷۴ هزار معلم نیازها را رفع نمیکند
وی افزود: حاجیمیرزایی در کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرده بود که نزدیک به ۷۴ هزار نیرو از مربیان پیشدبستانی، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و نیروهای حقالتدریسی جذب آموزش و پرورش خواهند شد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: ۲۰ هزار آموزشیار نهضت سوادآموزی هستند که ۱۷ هزار نفر از آنها در آزمون برگزار شده از سوی وزارت آموزش و پرورش قبول شدهاند و فقط ۳ هزار نفر و یا به عبارتی دیگر ۶ هزار نفر از نهضتیها باقی ماندهاند و حتی آنها حدنصاب نمره لازم را هم نیاوردهاند که بایستی تعیین تکلیف شوند. این در حالی است که آموزش و پرورش اعلام کرد که آن دست از نیروهای آموزشیاران نهضت سوادآموزی که حدنصاب نمره لازم را کسب نکردهاند میتوانند به مانند قبل حقالتدریس باشند.
امامی تصریح کرد: بعدها وزیر آموزش و پرورش زیر حرفش زد و اعلام کرد که مربیان نهضت سوادآموزی که نمره لازم را کسب نکردهاند باید همکاری خود را با آموزش و پرورش قطع کنند اما در برخی استانها شاهد آن هستیم که به این مربیان اعلام شده است میتوانند همکاری خود را ادامه دهند که شاهد دوگانگی در این بخش هستیم.
تجمع مستمر ۵ تا ۶ گروه معلم پشت درب مجلس
وی افزود: با وجود آنکه آموزش و پرورش برای جذب نیروی جدید جدی است اما نیاز این وزارتخانه با استخدام ۷۴ هزار نفر تأمین نخواهد شد. زیرا این موضوع میتواند چالشهایی هم داشته باشد.
نماینده مردم چناران و طرقبه با اشاره به تجمع گروههای مختلف معلم و فرهنگی پشت دربهای مجلس خاطرنشان کرد: ۵ تا ۶ گروه همواره پشت درب مجلس حضور دارند و نسبت به تعیین تکلیف خود تجمع اعتراضی برگزار میکنند که میتوانم به آموزشیاران نهضت سوادآموزی که نمره لازم را کسب نکردهاند، سرباز معلمان، نیروهای حقالتدریسی و معلمان مدارس غیر انتفاعی (غیردولتی) و خرید خدمات اشاره کنم که داعیه استخدام در آموزش و پرورش دارند.
امامی گفت: اگر ۷۴ هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام شوند باز هم شاهد کسری نیرو در این وزارتخانه هستیم و عملاً نزدیک به ۱۲۳ هزار نیرو در این وزارتخانه کمبود وجود دارد.
نمیتوان تجارب ۱۵ ساله معلم غیرانتفاعی را نادیده گرفت
وی افزود: سال بعد آموزش و پرورش با بازنشستههای زیادی روبهرو است و مشکلات کمبود نیروی آن افزایش پیدا خواهد کرد ولی باید با تعیین سازوکاری این وزارتخانه دچار کمبود نیرو نشود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: آموزش و پرورش بایستی میدان جذب نیرو را گستردهتر کند تا کمبود نیروی انسانی در این وزارتخانه رفع شود.
امامی تصریح کرد: برخی افرادی که در مدارس غیر دولتی تدریس کردهاند تجربه یک تا ۱۵ سال تدریس در مدارس را دارند و باید برای این افراد در آزمون امتیازی قائل شویم و راندمان کاری آنان را در نظر بگیریم.
معلم غیررسمی راندمان بیشتری نسبت به رسمیها دارند
وی افزود: نظام آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت ایراد دارد زیرا خیلی از افراد استخدام شده در آموزش و پرورش میدانند که کسی دیگر با آنها تا ۳۰ سال آینده کاری ندارد ولی نیروهای غیر رسمی و معلمان غیرانتفاعی برای آنکه خودی نشان دهند راندمان بالاتری دارند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره عدم ارسال پروتکلهای بهداشتی و نحوه رعایت آن به مدارس در دوران کرونا گفت: ما این موضوع را به وزیر آموزش و پرورش اعلام کردهایم و به او گفتیم بایستی این کار را اول شهریور انجام میدادید.
امامی خاطرنشان کرد: حاجی میرزایی در کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرد سه گزینه برای حضور دانشآموزان در مدارس سراسر کشور در نظر گرفتهایم به طوری که وقتی نقطهای در کشور قرمز است باید دانشآموزان به صورت غیر حضوری آموزش ببینند و جایی که وضعیت سفید است این آموزش حتماً حضوری است ضمن اینکه در مناطقی که وضعیت آنها زرد یا نارنجی است حضور دانشآموزان در مدارس به صورت زوج و فرد است.
تغییر یکباره حضور دانش آموزان در مدارس با دستور رئیس جمهور
وی افزود: به این روش آموزش و پرورش ایراد وارد است هرچند این روش یک شبه تغییر کرد و به نظر میرسد این تغییر را رئیس جمهور القا کرده است در حالیکه او تخصصی در آموزش و پرورش ندارد.
نماینده چناران در مجلس خاطرنشان کرد: روش حضور دانشآموزان در کمیسیون آموزش که کمیسیونی تخصصی است بارها با حضور وزیر آموزش و پرورش بررسی شده است ولی رئیس جمهور به یکباره آن را تغییر داد.
امامی درباره تعارض منافع در آموزش و پرورش گفت: بخشنامهای به نام تعارض منافع در آموزش و پرورش وجود دارد و کسانیکه مدارس غیردولتی داشته و همزمان مسئولیت دارند یا باید کار آموزش در آن مدارس را متوقف کرده و یا واگذار کنند. در حالیکه تعدادی از مدیران وزارت آموزش و پرورش این کار را نکردند.
مدارس غیرحضوری باشد منافع مدیران آموزش و پرورش به خطر میافتد
وی افزود: ما رئیس اداره آموزش و پرورش و معاون و حتی در سطح وزارتخانه چندین فرد را داریم که مدارس غیر انتفاعی دارند و یا همسر و یا بردارشان مدرسه غیر انتفاعی دارند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اگر مدارس غیر حضوری باشد منافع برخی مدیران آموزش و پرورش به خطر میافتد و تغییر صورت گرفته در روش حضور در مدارس به نظر میرسد به همین دلیل بوده است.
امامی تصریح کرد: اگر مدارس در شهرها غیرحضوری شود زیرساختهای خوبی در آنجا وجود دارد زیرا اینترنت و تلفن همراه و آنتندهی مناسبی است و حتی شبکه های تلویزیونی برای آموزش مجازی وجود دارد در حالیکه برخی روستاهای واقع در پشت کوه به دلیل شرایط هیچکدام از کانالهای تلویزیون را نمیگیرد و یا والدین آنها تلف همراه نداشته و یا تعداد کانالهای تلویزیونی که میگیرند بین ۲ تا ۳ مورد است.
کمیسیون آموزش میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس را بررسی میکند
وی گفت: اکثر مدارس در هزینههای خود با توجه به سرانهای که از آموزش و پرورش میگیرند ماندهاند و مگر میتوانند آنها با این میزان سرانه هزینه روزانه ضد عفونی کردن کلاسهای درس را بپردازند و بهتر بود که مدارس شهری را به دلیل تراکم جمعیت دانشآموزان غیر حضوری میکردیم چرا که حداقلهای لازم در شهرها با وجود فضای مجازی و استعانت مالی و کانالهای تلویزیونی وجود دارد ولی مدارس روستایی میبایست حضوری میشد چرا که آنها به امکانات دسترسی نداشته و زیرساختهای لازم را هم ندارند. همچنین چون دانشآموزان تعداد کمی هستند امکان فاصلهگذاری اجتماعی هم وجود دارد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان خاطرنشان کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نحوه رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس را در طول چند هفتهای که از فعالیت آنها میگذارد بررسی کرده و مشکلات را احصا خواهد کرد.