عدم پیشبینی مشکلات، عامل عقبماندگی
- شناسه خبر: 10875
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۵۴
- نویسنده: کلام تازه - مهناز اصغری
پایگاه خبری تحلیلی کلام تازه – ریحانه موسوی | حسین امامی در جلسه شورای آموزش و پرورش منطقه گلبهار که صبح امروز، پیرامون مشکلات آموزش و پرورش گلبهار برگزار شد، بیان کرد: در آموزش و پرورش باید تحول زیرساختی صورت بگیرد که سند تحول بنیادین آن در سال ۹۰رونمایی شد و اکنون نیز در حال پیگیری است. این طرح بینقص نیست و آموزش و پرورش باید به روز باشد.
اهمیت وجود اتاق فکر در آموزش و پرورش
وی در خصوص بحران ویروس کرونا و ارتباط آن با به روز بودن سیستم آموزش و پرورش تصریح کرد: هیچکس فکر آن را نمیکرد که یک ویروس همه چیز از جمله آموزش را تحتشعاع خود قرار دهد و اگر ما از قبل یک اتاق فکر در شورای عالی و شورای انقلاب فرهنگی آموزش و پرورش داشتیم و پیشبینیهایی جهت بهروز بودن سیستم در آن انجام میدادیم، اکنون چنین مشکلاتی نداشتیم، منظور ما پیشبینی در خصوص کرونا نیست زیرا هیچکس نمیتوانست چنین اتفاقی را تشخیص دهد.
نماینده مردم چناران، گلبهار، گلمکان و طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر مانند دانشگاهها از قبل به سمت و سوی آموزش در فضای مجازی میرفتیم اکنون چنین مشکلاتی وجود نداشت. البته این اتفاق تلنگری برای جامعه بشری بود.
وی در خصوص بحث حمایت از بحث آموزش مجازی اظهار کرد: تا کنون به سمت خیرین مدرسهساز میرفتیم اما اکنون باید به دنبال خیری باشیم تا امکانات اولیه استفاده از آموزش مجازی را برای دانشآموزان محروم فراهم کند، که این امر، عزمی جدی میخواهد.
چالش تامین نبروی انسانی و فضای آموزشی
امامی با بیان اینکه بحث تامین نیروی انسانی و ساماندهی آن و فضای آموزشی دو مقوله مهم در آموزش و پرورش است، ابراز کرد: هرساله در زمان نقل و انتقالات، با مشکل نیروی انسانی مواجه هستیم که پس از تامین آن به معضل ساماندهی برمیخوریم. مبحث فضای آموزشی یکی از دغدغههای اصلی آموزش و پرورش است، خصوصا در شهری مانند گلبهار که شرایط ویژهای مانند همجواری با مشهد را دارد و ۴۲ هزار واحد مسکن مهر که در آن وجود دارد سرریز مشهد را پوشش میدهد.
هر دانشآموز یک مهارت
وی در خصوص اقداماتی که در مجلس شورای اسلامی درحوزه آموزش و پرورش در حال انجام است توضیح داد: خروجی تمام مشاغل از آموزش و پرورش است و ما باید زمینه اشتغال را در این حوزه فراهم کنیم. در گذشته نگاه وزارتخانه به سمت رشتههای فنی و حرفهای بود زیرا فردی که در رشتههای نظری دیپلم خود را اخذ میکرد مهارت خاصی نیاموخته بود، اما اکنون نگاهی جدید با عنوان هر دانشآموز یک مهارت در کمیسیون آموزش و تحقیقات شکل گرفته که با هماهنگی وزارت علوم میباشد.
امامی در ادامه میگوید: در این طرح برآنیم که مهارت را در رشتههای نظری نیز بگنجانیم تا بین این دو تفاوتی وجود نداشته باشد و دغدغه اشتغال نیز برطرف شود، زیرا اکنون دغدغه اصلی خانوادهها بیکاری و معیشت است و ما به طور جدی پیگیر این موضوع هستیم.
طرح شهاب چیست؟
نماینده مردم چناران و بینالود در خصوص اقداماتی که در امر استعدادیابی در حال انجام است گفت: وظیفه معلمان تعلیم و تربیت است، اما در کنار آن شناسایی استعدادهای برتر و بالقوه و تبدیل آن به بالفعل امری بسیار مهم است که خلا آن در آموزش و پرورش حس میشود، به همین دلیل طرح «شهاب» از سوی وزارت آموزش و پرورش مطرح شد که مخفف« شناسایی و هدایت استعدادهای برتر » است و قرار بر این بود تا از دوران متوسطه دوم شروع شود. اما پیشنهاد ما شروع آن از دوران ابتدایی یا متوسطه اول است، زیرا دوران متوسطه دوم بسیار کوتاه است و عملا بیفایده خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: طرحهای دیگری را نیز پیگیری کرده و در خصوص آنها به نتایجی رسیدهایم که اعمال مدرک دوم و توجه به امر بازنشستگان است؛ در مورد اول زمانی که معلمی وارد میشود تنها یکبار مدرک ارائه میدهد و همان یکبار برایش اعمال میشود که سد راه نخبهپروری است. در بحث همسانسازی حقوق بازنشستگان نبز اقداماتی صورت گرفت که باید تقویت شود.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود تبیین کرد: بحث کنکور همیشه دغدغهای بزرگ بوده که امسال شرایط خاصی بر آن حاکم بود که روزانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ پیام مبنی بر تقاضای تعویق آن به دست ما میرسید، اما من مخالف عقب افتادن آن بودم، زیرا شرایط حادتر میشد اما در این بحران ۱۱۰ نفر توانستند در رشتهها و داتشگاههای معتبر قبول شوند که جای تشکر دارد.