عبور از خط قرمزها، فرمول مطمئن سینمای کمدی
- شناسه خبر: 1226
- تاریخ و زمان ارسال: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۸
- نویسنده:
به گزارش کلام نیوز، همواره نیمی از فیلمهای در حال اکران در ژانر کمدی هستند که نشان می دهد طیف زیادی از کارگردانها تمایل به ساخت فیلمهای کمدی دارند و از طرفی حضور همیشگی فیلمهای کمدی در صدر جدول فروش فیلمها، نشانه علاقه مخاطب به این دسته از فیلمها است. دلیل استقبال فیلمسازان و تماشاگران از ژانر کمدی چیست؟
مسعود اطیابی کارگردان دوگانه «تگزاس» درباره علاقه مردم به فیلمهای کمدی،گفته است:« مردم ما به شدت نیاز به شادی دارند. نمونه آن مسابقات جام جهانی است. در شرایطی که باید به خاطر باخت تیم ملی مقابل اسپانیا، مردم ناراحت باشند، به خیابان آمده و پایکوبی کردند، یعنی فرقی نمیکرد بازی را ببریم یا مساوی کنیم یا ببازیم، مردم برای اینکه نیاز به شادی داشتند به خیابان میآمدند.»
علی عطشانی کارگردان فیلم «کاتیوشا» درباره ساخت فیلمهایی با محتوای نامناسب بیان کرده است:«میشود فیلمی ساخت و در آن شوخی جنسی نکرد و باعث خجالت کسانی نشد که با فرزندانشان به سینما میروند. باید به این موضوع پرداخت که چرا هر چه شوخی جنسی در فیلمها بیشتر میشود فروش آن بالاتر میرود.»
در واقع مردم به سینمای کمدی نیاز دارند و ساخت فیلمهای کمدی میتواند به شادی جامعه کمک کند. پرسشی که به وجود میآید این است که فیلمهای کمدی حال حاضر سینمای ایران در چارچوب استاندارد فیلم کمدی قرار میگیرند؟ و میشود این دسته از فیلمها را در ژانر کمدی قرار داد یا صرفا فرمولی است برای کسب سرمایه بیشتر در سینما؟
محمد تقی فهیم منتقد سینما درباره فیلمهای کمدی، اظهار کرده است: «سینمای کمدی در دنیا تعریفی دارد. همه کسانی که در سینمای کمدی فعالیت کردند عموما برای خودشان رسالتی قائل بودند. کمدی در جهان، بازنما و منتقد، جامعه و شرایط اجتماعی است و در کنار مردم قرار دارد. برای ارزشهای جامعه اهمیت قائل است و سعی میکند که آنها را به تصویر بکشد. بنابراین از بین فیلمهای اکران شده بجز سه یا چهار فیلم، نمیتوانیم اسم سینمای کمدی را روی سایر فیلمها بگذاریم.»
کاظم راست گفتار کارگردان سینما درباره فیلمهای کمدی ساخته شده در بخش مستقل سینما، گفته است:« فرمولی در سینمای ایران برای ساخت فیلم کمدی باب شده است. سینمای کمدی با این فرمول میتواند مطمئن باشد که سرمایهاش با درصدی سود برگشت دارد. اصلی ترین عنصر این فرمول عبور از خط قرمزهای وزارت ارشاد و اخلاقیات جامعه است.»
یکی از دلایل ساخت چنین فیلمهایی عدم توجه دقیق سازمانهای نظارتی بر محتوای اینگونه فیلمها است. سینمای کمدی در جهان برای ارزشهای جامعه احترام قائل است و شوخیهایش را با عرف همان جامعه تطابق میدهد. اما سینمای کمدی به این نتیجه رسیده که با عبور از خط قرمزها میتواند مطمئن باشد که سرمایهاش با درصدی سود برمیگردد این نتیجه نگاه سرمایهمحور در حوزه فرهنگی است.