صدای بوق قطار مشهد گلبهار را در همین دولت میشنویم؟
- شناسه خبر: 9954
- تاریخ و زمان ارسال: ۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۰۶
- نویسنده: کلام تازه - مریم اصغری
پایگاه خبری تحلیلی کلام تازه – مهناز اصغری | حسین امامی در جلسه شورای اداری صحبتهای خود را اینگونه آغاز و بیان کرد: در حوزه انتخابیه، پنج شهر چناران، گلبهار، گلمکان، طرقبه و شاندیز را داریم که با توجه به فضای کوچک و محدود آن، شهروندان به خوبی یکدیگر را میشناسند.
وی افزود: به همین جهت برای هرکاری، علیالخصوص مبحث تامین اعتبارات توسط دولت، از نماینده مطالبه دارند. متاسفانه دولت هم قصوری را در زمینه نظارت بر بازارهای مسکن، ارز، طلا، خودرو و… به انجام میرساند و در این بین، نمایندگان ملزم به پاسخگویی به شهروندان میشوند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته خوشبختانه در حوزه انتخابی بنده، نیروهای مسئولیتپذیر و مدیران مسئول خوبی در پای کار مستقر هستند. نگاه من به عنوان نماینده این مردم نیز، نگاهی عدالتورزانه است تا در بحث پیگیریهای حوزه انتخابی، موازنه و عدالت برقرار باشد.
امامی خاطرنشان کرد: بنده در خصوص گلبهار چهار اولوبت برای پیگیری تعریف کردم. البته شاید اگر شخص دیگری نماینده بود، اولویتهای متفاوتی داشت اما امروز بسته به شرایط این اولویتها ارجحتر هستند.
ارتقا گلبهار به شهرستان اولویت اول پیگیری است
نماینده مردم چناران و طرقبه بیان کرد: اولویت اول، ارتقا گلبهار به شهرستان است که اگر میسر شود خیلی از مشکلات مرتفع میشود. در این زمینه بحث ارتقا گلبهار را مداوم پیگیری میکنیم و آخرین پیگیری، از معاون پارلمانی رئیس جمهور بود. همچنین در این خصوص، با آقای رزم حسینی نیز گفتگویی داشتیم و خبر خوب این است که، بحث ارتقا گلبهار به شهرستان تمام شده است و در حال حاضر در نوبت قرار دارد. هرچند در ارتباط با زمان زیادی که این پروسه به خود اختصاص داده است و در نوبت ماندهایم، گلایهمند هستیم.
اولویت دوم، حمل و نقل گلبهار
حسین امامی ادامه داد: اولویت دوم موضوع حملونقل است که در ارتباط با آن بحث قطار برقی مشهد گلبهار را داریم. در این خصوص نیز پیگیریهایی تا کنون به انجام رسیده است و حدود دو ماه پیش خدمت اقای نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور رسیدیم و برای پروژه قطار برقی مشهد گلبهار چناران و همین طور پروژه بزرگراه طرقبه شاندیز که امتداد آن به گلمکان میرسد، دستور کار گرفتیم. در این زمینه، ۲۵۰ میلیارد تومان برای پروژه قطار برقی و ۲۰ میلیارد تومان هم برای بزرگراه طرقبه شاندیز دستور اعتبار گرفتیم.
وی با اشاره به اینکه دو هفنه پیش همراه با دیگر مسئولین پیگیر ارجاع اعتبارات و دستورات بودند اظهار کرد: در این بین متوجه شدیم اعتبار ۲۵۰ میلیاردی قطار مشهد گلبهار چناران در لیست اعتبارات امسال پروژهها لحاظ نشده است. علت را جویا شدیم و پاسخ دادند که به دستور رئیس جمهور تنها پروژههایی که تا پایان امسال تمام شود، در لیست میآید.
قطار برقی گلبهار، به صورت قطار دیزلی فعال خواهد شد
نماینده چناران و طرقبه شاندیر افزود: در این خصوص جغتایی، رئیس امور پایش ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد که موضوع صحت دارد که این اعتبار در لیست لحاظ نشده، چراکه پروژه تا پایان سال تمام نمیشود. اما با دوستان فنی صحبت کرده و برای این موضوع یک راهکار وجود دارد. با تخصیص اعتبار از سازمان برنامه و بودجه کشور، طاهر خانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و معاون وزیر راه و شهرسازی نیز قول مساعدی برای پرداخت مبلغی بیش از این اعتبار دادهاند و با آن مبلغ میتوان ریلها را خریداری کرد.
تا کنون اقدامات چندانی صورت نگرفته است
امامی با اشاره به اینکه «همانطور که مستحضرید از ۴۶ کیلومتر مسیر ریل گذاری، ۶ کیلومتر برای چناران است و بالغ بر ۳۵ کیلومتر آماده ریل گذاری است» تصریح کرد: به دلیل اینکه خواستیم اعتباری که دستور آن را از آقای نوبخت گرفتیم را از دست ندهیم و مردم نیز طعم شیرین این اتفاق را بچشند، توافق کردیم که قطار برقی را تا زمانی که تحریمها کمتر شود به صورت باطری دیزلی و به شکل ریلباس انجام دهیم و بعدترها، که بار تحریمها از دوش دولت برداشته شد، به صورت قطار برقی ارائه خدمات دهیم.
نماینده مردم چناران و طرقبه توضیح داد: چراکه اولین مکاتبات بحث قطار شهری گلبهار در سال ۸۶ به انجام رسیده و تا کنون اقدامات چندانی صورت نگرفته و این موضوع به دلیل آن است که زمانی که این پروژه مصوب شد، به یکهزار میلیارد تومان اعتبارات نیاز داشت و با شرایط کنونی این مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان است و دولت هم چنین سرمایهای ندارد.
او ادامه داد: چندی پیش نیز، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت که تلاش داریم صدای بوق این قطار را در همین دولت بشنویم و ما هم امیدواریم این اتفاق محقق شود. بنابراین اگر مبلغ تخصیص یافته به این پروژه را به ما بدهند، میتوانیم از اعتباراتی که معاون وزیر راه و شهرسازی هم به این پروژه میدهد، استفاده کنیم و در پیشبرد اهداف گام برداریم.
بحث بیمارستان و آرامستان از دیگر اولویتهای مهم گلبهار است
حسین امامی بیان کرد: اولویت بعدی، بحث بیمارستان گلبهار است که ۲۵ میلیارد تومان برای آن دستور اعتبار گرفتیم و تا کنون نیز ۳ میلیارد تومان آن پرداخت شده است. به امید خدا به زودی اتفاقت خوبی در راه است. اولویت چهارم نیز موضوع آرامستان است که درحال پیگیری است.
عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به جایگاه دانشگاه آزاد گلبهار مطرح کرد: البته موضوعات دیگری در گلبهار نیز مطرح است. همانطور که مطلع هستید، سه واحد بینالمللی دانشگاه آزاد در کشور داریم که یکی از آنها، دانشگاه آزاد گلبهار به عنوان واحد بینالملل خراسان رضوی است. بدون تردید توسعه مجموعه ۲۰۰هکتاری دانشگاه آزاد گلبهار، مستلزم همکاری شرکت عمران است تا شهرک دانشگاهی را برای اساتید، دانشجویان و کارمندان در آنجا مستقر کنیم.
وی ادامه داد: هرچند گلایه شرکت عمران نیز به حق است. چراکه از فضایی که در اختیار دانشگاه آزاد قرار داده شده، استفاده بهینه نشده است. به همین منظور، قرار شد در کنار واحدهای آموزشی، ساختمان اداری و آزمایشگاههای موجود، سایت ورزشی و آموزشی نیز طراحی و اجرا گردد.