شرایط اقتصادی، دانشآموزان را به جای تحصیل به کار سوق میدهد
- شناسه خبر: 48413
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۹:۵۷
- منبع: ایسنا
- نویسنده: اتاق خبر کلام تازه
به گزارش کلام تازه به نقل از ایسنا، محسن رهنما، در جلسه ویژه بررسی چالشها و راهکارهای حوزه مشاوره در آموزش و پرورش شهرستان چناران، بر اهمیت همکاری و هماهنگی میان دستگاههای مرتبط تأکید کرد و افزود: در چارچوب شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر و برنامه نماد که شامل ۱۴ دستگاه میشود، انتظار میرود که تمامی نهادها، از جمله آموزش و پرورش، بطور مستمر و جدی در این راستا فعال باشند و نقش ملی خود را در مقابله با آسیبهای اجتماعی بخوبی ایفا کنند.
رهنما تصریح کرد: ظرفیتی که آموزش و پرورش در اختیار دارد، بخوبی شناخته شده است و ما کاملاً از آن آگاهیم؛ هرچند برخی اطلاعات ممکن است محرمانه باشند، اما دانشآموزان از ما انتظار دارند که اقدامات لازم و مناسبی را برای حمایت از آنها انجام دهیم.
مدیر آموزش و پرورش چناران در ادامه بیان کرد: گاهی اوقات، اطلاعرسانی درباره مسائل مربوط به دانشآموزان با تأخیر انجام میشود؛ بعنوان مثال، ممکن است سه روز پس از وقوع یک حادثه متوجه شویم که دانشآموزی در شرایط خاصی قرار دارد. همچنین، همکاری دوستانه و هماهنگی با پلیس پیشگیری وجود دارد و این نوع همکاری باید بصورت مستمر ادامه یابد.
وی افزود: برخی دانشآموزان بهطور کلی در کلاسها حاضر نمیشوند و این وضعیت برای خود سیستم آموزش و پرورش نگرانکننده است.
رهنما در ادامه گفت: وضعیت در حاشیه شهر به مراتب پیچیدهتر است، چراکه شرایط اقتصادی خانوادهها باعث میشود برخی از دانشآموزان بهجای ادامه تحصیل، به دنبال کار و کسب درآمد بروند.
وی بیان کرد: آمار مربوط به ترک تحصیل در دسترس است و ما برنامههایی برای حمایت از بازماندگان از تحصیل در حال اجرا داریم.
رئیس دادگستری شهرستان چناران در این نشست تأکید کرد: مرکز مشاوره باید نسخههای درمانی مناسبی برای پیشگیری از آسیبها ارائه کند و اقدامات لازم را انجام دهد تا از تکرار چنین مواردی جلوگیری شود.
مهدی برفرازی اضافه کرد: باید بررسی شود که در مناطقی که مواردی از جمله تجاوز یا سوء رفتار گزارش شده است، چه اقداماتی برای پیشگیری و حمایت انجام شده است.
رئیس دادگستری شهرستان چناران ادامه داد: برای ارائه راهکارهای مؤثر، لازم است آسیبها بهطور دقیق شناسایی شوند و علل ریشهای آنها مورد بررسی قرار گیرد؛ البته این فرآیند نیازمند همکاری همه دستگاهها از جمله آموزش و پرورش، بهزیستی، شبکه بهداشت، کمیته امداد و دستگاه قضایی است.
وی همچنین بر اهمیت فرهنگسازی تأکید کرد و گفت: نباید تنها به برخوردهای قضائی اکتفا کنیم؛ بلکه لازم است فرهنگسازی مناسبی در جامعه انجام شود تا آسیبها بطور ریشهای حل شوند؛ در این راستا، آموزش احترام به خانواده، حقوق زنان و کودکان و مبارزه با خشونت خانگی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرمانداری چناران نیز در ادامه به ضرورت بررسی دقیق مسائل و رفع نواقص موجود اشاره و اظهار کرد: باید یک نقطه کانونی برای شناسایی و رفع ایرادات تعیین شود تا عملکرد دستگاهها بهبود یابد؛ حمایت و پشتیبانی از سوی مجموعه دستگاه قضایی نقش مهمی در این زمینه دارد و باید با جدیت و سرعت، اقدامات اجرایی انجام گیرد.
سعید چیتی افزود: در حوزههایی که همکاران گزارش دادهاند، هر دستگاهی که توانایی کمک دارد، باید در این زمینه همکاری کند تا به نتایج مطلوب و قابل قبولی دست یابیم.
شهرستان چناران دارای ۹۰۰ کلاس درس در ۱۷۸ مدرسه است و حدود ۲۲ هزار دانشآموز دارد.