“جهاد تبیین”، فریضه قطعی و فوری در جامعه امروز است
- شناسه خبر: 34724
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۴ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۷
- نویسنده: اتاق خبر کلام تازه
حجتالاسلام هادی صاحبقرانی در گفتگوی اختصاصی با کلام تازه گفت: هویت ماموریتی سازمان تبلیغاتاسلامی در راستای انقلاب اسلامی و تمدنسازی اسلام در دنیا با محوریت ایران، امالقرای جهان اسلام در حال شکلگیری است.
وی به تاریخچه فعالیتهای این سازمان اشاره کرد و ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی در سال 1360 بهطور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و اولین رئیس این سازمان مرحوم حقانی بود که پس از دریافت حکم مدیریت در اول تیر، هفتم تیر در مجموعه حزب جمهوری اسلامی همراه با آیتالله بهشتی و دیگر اعضای حزب به شهادت رسید.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در رابطه با روند فعالیتهای سازمان طی بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: پس از چهار دهه فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی، رهبر انقلاب در حکمی به حجتالاسلام قمی بر این نکته تاکید دارند که ظرفیت سازمان تبلیغات اسلامی و ضرورت وجودی آن نهتنها کمتر نشده بلکه روند فزایندهای داشتهاست.
صاحبقرانی ادامه داد: چنین وضعیتی را میتوان ناشی از این باور دانست که سازمان تبلیغات اسلامی نهادی است که مقرر شده آنچه در راستای تبیین اندیشه تابناک اسلام ناب محمدی (ص) است را بر عهده بگیرد و با استفاده از ظرفیت و کمک مردم، این اندیشه تابناک در جامعه بازگو، تبیین و منتشر گردد.
تنها 2 درصد کل بودجه کشور به سازمانها و نهادهای متولی فرهنگ اختصاص مییابد
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به صرف بودجه نهادهای تبلیغاتی بیشتر از هزینههای نظامی در دنیا اشاره کرد و در رابطه با چالشهای پیشرو سازمان گفت: هر ساله هجمههای گوناگون و تکراری در مورد بودجهبندی نهادهای فرهنگی و تبلیغاتی انجام میشود و تصورات نادرستی در این زمینه وجود دارد که گرایش به این افکار تا حدی به عدمدقت و توجه عدهای از مردم مربوط میشود و از طرفی افرادی که این باورها را به جامعه القا میکنند کاملا آگاهانه این اقدامات را انجام میدهند.
وی افزود: اما در برابر این هجمههای تبلیغاتی باید گفت کل بودجهای که به حوزه فرهنگ کشور شامل تمام مجموعههای فرهنگی نظیر صداوسیما، ارشاد، آموزشوپرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و… در بودجهبندی تخصیص مییابد، تنها 2 درصد کل بودجه کشور است.
صاحبقرانی در مورد فعالیتهای سازمان تبلیغات اسلامی نیز گفت: حجم ماموریتهای دستگاههای فرهنگی بسیار زیاد است و بهعنوان نمونه، سازمان تبلیغات اسلامی بیش از 50 ماموریت بر عهده دارد که یکی از آنها مسئله اعزام مبلغ و امامان جماعت در استان است و بیش از 90 درصد بودجه به این مسئولیت بزرگ اختصاص دارد.
وی ادامه داد: البته نظارت بر هیئاتمذهبی، عملکرد مداحان، خطبا و سخنرانان، فعالانفرهنگی، حوزههنری، حوزهقرآنی، حوزه نشر کتاب، رسانه، فضای مجازی، بانوان، نوجوانان و… از دیگر مسئولیتهای سازمان محسوب میشود که همکاری و همراهی مردم و خیرین همواره وجود داشته و امید است بتوان به سایر ماموریتها در حد مطلوب رسیدگی کرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی فعالیت دشمنان در القای سبک زندگی ناسالم را جدی دانست و افزود: در حالحاضر دشمنان برای تولید انیمیشنهای مربوط به ترویج سبک زندگی ناسالم و غیرانسانی بودجه هنگفتی صرف میکنند که جزء بودجههای کشورشان محسوب میشود و در بستر آورده اقتصادی، جریان مسموم فکری خود را به جوامع مختلف تزریق میکنند.
هیئتهای مذهبی ظرفیت قوی برای مقابله با تبلیغات سوء دشمنان است
صاحبقرانی گفت: رصد و تقابل هوشمند در بحث تهاجم دشمنان مسئله موردتاکید مقام معظم رهبری است و در این زمینه باید مزیتهای نسبی خود را در کشور شناخت که هیئتهای مذهبی یکی از آنها است.
وی با استناد به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه هیئتهای مذهبی کانون جهاد تببین هستند، ادامه داد: هیئتهای مذهبی را میتوان نرمافزار انسانی و بهعنوان نقطه مقابل اینستاگرام دانست که ظرفیت، قدرت و جریان تبیین و تبلیغ را میتوان از طریق هیئت مذهبی در جامعه ایجاد کرد و از این ظرفیت، سکوی قوی برای انتقال پیام دین و اسلام ناب محمدی(ص) به عموم مردم استفاده نمود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی سرمایهگذاری روی این پتانسیل مذهبی و ملی را ضرورت دانست و گفت: امروزه دنیای غرب تصویری از مردم ناامید و خسته و بیتوجه به دین را به دنیا مخابره میکند اما برنامههای مذهبی، نظیر مهمانی میلیونی در شب میلاد امامرضا(ع) حاکی از دینداری مردم و عشق و علاقه به اهلبیت(علیهمالسلام) است که تجلی خوبی از تاثیرات هیئات مذهبی است و میتواند در برابر جریان رسانهای دشمن و فضای تبلیغاتی بیگانه بایستد.
“جهاد تببین” نیازمند رصد و پایش هوشمندانه است
صاحبقرانی جهاد در زمینههای مختلف را رویارویی با دشمن توصیف کرد و گفت: شناخت فعالیتهای دشمنان در مقابله با اسلام و انقلاب اسلامی مصداق جنگ است که در این میدان قطعا رصد و پایش هوشمندانه ضروری خواهدبود.
وی ادامه داد: در حالحاضر کشور با جنگ تبلیغاتی مواجه است و دشمن با استفاده از ابزار تبلیغات در حال بمباران افکار و عقاید برآمده که از همینرو این جنگ تبلیغاتی نیاز به حضور هوشمندانه دارد و مقام معظم رهبری امروزه بر جهاد بهعنوان فرضیه قطعی و فوری برای همه تاکید دارند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی شناخت ابزار لازم برای مقابله با دشمن را ضروری دانست و گفت: ایمان به راهی که آغاز شده، گردآوری و ایجاد شبکه انسانی، تشکیل اتاق عملیات و تشخیص اقدامات ضروری، تقویت و توانمندی نیروهای عملیاتی لازمه مقابله با تبلیغات دشمن است که در نهایت با استفاده از ظرفیتهای رسانه، امکان بروز و ظهور فراهم خواهدشد و جهاد تبیین در واقع هموارکننده مسیر امیدآفرینی است که در بیانیه گام دوم، توسط رهبری تاکید شده و میتوان جهاد امیدآفرینی را جهاد ریشهای دانست.
وی فعالیت امروز نیروهای مخلص در زمینه جهاد تبیین را با دوران جنگ تحمیلی مقایسه کرد و ادامه داد: طی دوران دفاع مقدس نیروهای باایمان و دوستدار انقلاب با رشادت و بدون پشتوانه دفاعی و مالی در مقابل تهدیدات دشمن ایستادگی کردند و با سلاح ایمان و در شرایط نابرابر از لحاظ تجهیزات و ادوات جنگی، حماسههای جاویدان همچون آزادسازی خرمشهر خلق کردند چراکه به نصرت الهی باور و اعتقاد قلبی داشتند.
اهانت به روحانیت، خیال باطل دشمن برای دوری روحانیون و طلاب از تبلیغ اسلام است
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در رابطه با حوادث سال گذشته و اهانتهایی که به روحانیت و افرادی که در خط مقدم مقابله با تبلیغات سوء علیه دین، کشور و نظام میباشند، خاطرنشان کرد: این مسئله همواره در طول تاریخ وجود داشته و زمانی که پیامبران الهی در تقابل با دشمن، پیام تحولآفرین برای جامعه داشتند، با ایستادگی افراد خوشگذران که تعهدی به اصول انسانی و الهی نداشتند همچنین مستکبران و مشرکانی که در موقعیت خود را در خطر میدیدند، مواجه بودند.
وی افزود: پیام انقلاب اسلامی در واقع گفتمانی است که در فضای فعالیتهای شرق و غرب دنیا بر دوری کردن مردم از دین و ترویج الگوی حکمرانی منهای دین و خدا شکل گرفت، اما امام خمینی(ره) با نگاه حکمرانی دینی پا در این عرصه گذاشت و طی این 44 سال از انقلاب اسلامی، نیز توفیقات زیادی برای مردم با تمام تحریمها، کارشکنیها و سنگاندازی دشمنان حاصل شدهاست.
صاحبقرانی بر شکست توطئههای دشمن توسط امام خمینی (ره) اشاره کرد و ادامه داد: دشمن در حال ترویج تحلیل اشتباه خود مبنی بر تقابل حکمرانی دینی با پیشرفت و سعادت جامعه بود، اما امام خمینی (ره) این توطئه را در هم شکست و با عمل و بیان تئوری خود، تئوریهای دشمن را محکوم کرده و شکست داد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مورد اقدامات دشمن برای دوری جامعه از مسیر تبلیغ دین خاطرنشان کرد: طبیعتا دشمنان در این شرایط بهشدت ناراحت بوده و با فعالیت فردی که ردای پیامبر(ص) را بر تن دارد، گفتمان انقلاب اسلامی را مطرح میکند و قدم در مسیر تبیین اسلام ناب محمدی گذاشته حتما مقابله و مخالفت میکنند.
وی افزود: دشمنان در هر جایی که این نماد دیده شود، سعی در نابودی آن دارند و تلاش میکنند با ایجاد رعب و وحشت به خیال خود طلبهها و روحانیون را از این مسیر منصرف کنند؛ حال آنکه شواهد تاریخی بارها و بارها از اهانتهای گوناگون به پیامبر اسلام حکایت دارد اما ایشان هرگز دست از رسالت خود برنداشت زیرا آرمان بلندی داشت و این اعتقاد تا به امروز وجود دارد که در راه خدا، چه پیروزی حاصل شود و چه به شهادت بیانجامد، در هر دو حالت، نتیجهای جزء پیروزی دربرندارد.
امیدآفرینی در جامعه توسط طلاب و روحانیون ناشی از انگیزههای الهی است
صاحبقرانی در بخش دیگری از صحبتهای خود به معیشت طلاب در شرایط تورم و مشکلات اقتصادی پرداخت و گفت: امروزه مشکلات اقتصادی برای همه اقشار جامعه وجود دارد و طلاب حوزههای علمیه نیز مستثنی نیستند اما با این مشکلات همچنان امیدآفرینی دارند و مردم را به ایستادگی برای دین و نظام دعوت میکنند که این روحیه ناشی از انگیزههای الهی و توحیدی است و هرگز مادیات نمیتواند چنین تاثیر قوی را داشتهباشد.
وی ادامه داد: افرادی که در مسیر ترویج دین قدم میگذارند، خود را برای مقابله با همه مشکلات آماده کردهاند چراکه این مسیر را معامله با پرودگار میدانند و امروزه کم نیستند طلبههایی که به سختی زندگی میکنند اما مناعتطبع و کرامت انسانی را حفظ میکنند و معتقدند که امام زمان (عج) نیاز به یاورانی محکم و ثابتقدم دارد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به روشهایی غیر از منش طلبگی تعداد بسیار معدودی از روحانیون برای امورات زندگی اشاره کرد و گفت: این سبک زندگی متغایر با سبک زندگی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است بهطوریکه ایشان سختگیریهای جدی در مسائل مادی و شخصی زندگی دارند و سعی بر این است تا با پایینترین سطح جامعه شباهت داشتهباشد.
وی افزود: مسلما دشمن در این راه تلاشهای زیادی برای ایجاد باورهای غیرواقعی دارد اما مردم بهخوبی آگاه هستند و شیوه و سبک زندگی ایشان را میدانند چراکه این شیوه زندگی از پیش از انقلاب و ابتدای طلبگی وجود داشته و مختص دیروز و امروز نیست.
فرهنگسازی با نگاه تکبعدی در زمینه عفاف و حجاب موفقیت قطعی نخواهدداشت
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مورد سیاستهای این سازمان در زمینه عفاف و حجاب گفت: بعضی افراد وابسته به دستگاههای معاند و جاسوس در شرایط فعلی به ترویج بیحجابی و بیبندوباری میپردازند که در این موارد قطعا سیاست و موضع سازمان تبلیغات اسلامی مقابله بدون مماشات توسط دستگاههای امنیتی و قضایی است.
وی به ظرفیت وجودی سازمان مبنی بر تبلیغ و ترویج سبک زندگی اسلامیایرانی اشاره کرد و افزود: طبیعتا سازمان تبلیغات اسلامی بر رسالت خود واقف است و باید با تمام ظرفیت و توان بر موضوع عفاف و حجاب گفتگوهای مفصلی متمرکز باشد که از همینرو امروزه از طریق روحانیت، کانونهای فرهنگی و… به این مقوله پرداخته میشود اما بهنظر میرسد این اقدامات ناکافی است و نیاز به ایجاد فرصتهای بیشتر و جدید خواهدداشت.
صاحبقرانی ادامه داد: گرچه همه افراد بهخصوص دختران و بانوان باید نسبت به انتخاب لباس و نحوه پوشش آگاهی کسب کنند اما ایجاد بستری برای تحقیق و بررسی و شناخت جنبههای مختلف در این زمینه نیز وظیفه سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری دستگاههای دیگر است و نمیتوان این رسالت را کمرنگ دانست.
وی در رابطه با فعالیتهای سازمان تبلیغات اسلامی در بحث عفاف و حجاب گفت: طرح گفتمانهای دینی سالهاست که در مدارس با تمرکز بر مسئله عفاف و حجاب اجرا میشود و تلاش برای رفع ابهامات در این زمینه باید ادامه یابد.
صاحبقرانی تاکید کرد: تصور اینکه کار فرهنگی بهتنهایی میتواند مثمر ثمر باشد؛ یک باور اشتباه است زیرا فرهنگسازی فرایندی ترکیبی است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با انتقاد از نگاه تکبعدی به مقوله فرهنگسازی گفت: متاسفانه در بحث حجاب، معمولا نگاههای سطحی و تکبعدی وجود دارد و انگشت اتهام صرفا به دستگاههای فرهنگی است و دیگر جنبههای تاثیرگذار مغفول میماند که بهعنوان مثال “اقتصاد” یکی از آنهاست، در بعضی موارد ضربههای فرهنگی از اقتصاد نشات میگیرد.
وی افزود: توجه به این نکته نیز ضروری است که امروزه دستگاههای فرهنگی در زمینههای مختلف کار میکنند اما دشمن با جدیت و انگیزه بالاتری به مقابله با جمهوری اسلامی میپردازد و حتی مشکلاتی که کشورهای مختلف با یکدیگر دارند را کنار میگذارند تا به این هدف برسند.
توجه به “جوانی جمعیت” از چند سال پیش در دستور کار سازمان تبلیغات اسلامی است
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به تشکیل کارگروه جوانی جمعیت از زمان مدیریت وی در سال 1398 اشاره کرد و گفت: طی مدت حدود چهار سال مباحث خوبی دنبال شد و با توجه به اینکه مسئله جوانی جمعیت، همانند امروز در فضای عمومی جامعه مطرح نبود، این فعالیتها دنبال شد.
وی افزود: در این مدت بعضی از آئیننامههای قانونی ویرایش شد و موانع کنار گذاشتهشد، سپس کانونهایی با این هدف معرفی شد و خوشبختانه هماکنون سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در حوزه جمعیت، نه تنها از بسیاری از مجموعههای مطرح فعالیت کمتری ندارد بلکه میتوان بهجرات آنرا بالاتر و حتی پیشروتر دانست.
صاحبقرانی در رابطه با اقدامات صورتگرفته در این زمینه خاطرنشان کرد: ماموریتهای تبلیغی بر محور جمعیت، توسط سازمان تبلیغات اسلامی انجام شده که از جمله میتوان به جلوگیری از 200 سقط جنین توسط اقدامات “کانون نفس” اشاره کرد که قطعا مشارکت با سایر دستگاهها و حمایت نهادهای مختلف، نتایج مطلوبتری را در آینده ترسیم خواهدکرد.
وی ادامه داد: توجه به مقوله جوانی جمعیت یک مسئله ضروری است زیرا اگر جامعهای جمعیت نداشتهباشد، در عمل کار فرهنگی نمیتوان انجام داد و نقش جمعیت در حوزههای مختلف تربیتی، امنیتی و… را نباید فراموش کرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اهمیت مقوله جوانی جمعیت توسط مردم را مهم تلقی کرد و گفت: سازمان تبلیغات اسلامی دستگاه تبیین و گفتمانساز است و تلاش شده فضای خوبی در استان و کشوردر این راستا شکل گیرد و امید است نتیجه این اقدامات بتواند در مسیر رهنمودهای رهبری محقق شود.
رویکرد جهادی امروز با دوران ابتدای انقلاب متفاوت است
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به بیانات رهبر انقلاب در زمینه گفتمان انقلاباسلامی و حضور مردم برای اداره کشور به بهتریننحو اشاره کرد و گفت: زمانی که مقام معظم رهبری بار دیگر دغدغه احیا جهاد سازندگی را مطرح کردند، رئیسجمهور شورای عالی جهاد را ابلاغ و حجتالاسلام قمی؛ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور بهعنوان عضو حقوقی در جمع معرفی شدند.
وی بر رویکردهای جدید رهبری و حجتالاسلام قمی تاکید کرد و افزود: باید رویکردهای جدیدی در جهاد مدنظر باشد و امروزه شرایط جامعه با دوران ابتدای انقلاب متفاوت است و جهاد تبیین در کنار جهاد سازندگی لازمه پیشرفت و عدالت خواهدبود.
صاحبقرانی به توجه بر الگوی جهادی از سال اول خدمت خود و انتصاب خود به عنوان “مشاور رئیس سازمان در حوزه فعالیتهای جهادی” اشاره کرد و گفت: در مقوله جهاد تبیین و جهاد سازندگی منافاتی مبنی بر ایجاد نهاد جدیدی نیست و در این زمینه صرفا ایجاد پیوند بین فعالیتهای جهادی و جهاد تبیین و سازمان تبلیغات اسلامی است تا که بتوان در راستای سخنان رهبری، این دغدغه اصلی را در جامعه پاسخ گفت.
مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه فعالیتهای جهادی ادامه داد: امروزه گروههای جهادی با ارتباط با بسیج یا سایر دستگاهها، مجوزهای لازم را کسب و به فعالیت مشغول میشوند که در سازمان تبلیغات اسلامی نیز برنامهای برای سلب مسئولیت دیگران نیست بلکه سعی بر این است تا متناسب با ظرفیت سازمان بتوان بهترین اقدامات در این زمینه صورت گیرد.
صاحبقرانی بیان کرد: رویکرد سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی شهرستانمحور است و طی چهار سال اخیر، بیش از 500 سفر به شهرستانهای استان صورت گرفته تا با شناخت وضعیت هر منطقه بتوانیم بهترین طرحها را برنامهریزی و اجرا کنیم.
وی افزود: در این راستا از مسئولان هر شهرستان خواستهشد تا زیستبوم منطقه را شناسایی و سپس ایدهها، طرحها، کنشگریها و… انجام شود. مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در رابطه با سیاستهای سازمان افزود: سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به مقوله جوانان، بانوان و رسانهها بهعنوان مبانی اصلی برنامههای خود توجه دارد و در این راستا شهرستانهای استان به 6 منطقه تقسیم شده تا مباحثههای جدی و تبادل تجربه صورت گیرد که در واقع بهجای ابلاغهای اداری مبتنی بر فعالیتهای گفتگومحور است.