تعزیهخوانی از طرف نهادهای فرهنگی چناران چندان حمایت نمیشود
- شناسه خبر: 35377
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۱
- منبع: کلام تازه
- نویسنده: کلام تازه - مریم کاظمی
مهدی باقری در گفتگوی اختصاصی با “کلام تازه”، بیان داشت: حمایتهای مالی و معنوی مسئولان مهمترین راهکار تقویت تعزیهخوانی است که علاوه بر دلگرمی تعزیهخوانان، موجب اجرای بهتر میشود و از طرفی تاثیر تبلیغات را نباید نادیده گرفت زیرا بسیاری از مردم علاقمند هستند اما اطلاعرسانی در این زمینه بهخوبی صورت نمیگیرد.
وی ادامه داد : در حالحاضر تعزیهخوانی فقط با عشق به اهلبیت (علیهمالسلام) و هزینههای شخصی و گاه نذورات مردم برگزار میشود در حالیکه تهیه دستگاههای صوت، لباسهای تعزیه و… نیاز به صرف هزینه دارد و قطعا حمایتهای مالی در تقویت تعزیهخوانی مؤثر خواهدبود.
وی با اشاره به سخن رهبر انقلاب مبنی بر ارزش و قدمت بالای تعزیهخوانی افزود: همکاری و تعامل همه افرادی که در این مسیر گام گذاشتهاند حتما در اجرای بهتر مؤثر خواهدبود اما از طرفی اجرای مراسم بهشکل سنتی نیاز به همکاری مسئولان حوزههای مختلف دارد که در بسیاری از این شهرها وجود دارد اما تحقق این مسئله در چناران هنوز به صرف زمان نیاز دارد.
ریشه ۳ هزار ساله تعزیه خوانی در ایران
وی در رابطه با تاریخچه برگزاری تعزیهخوانی گفت: با توجه به مدارک موجود و نقلقولها باید گفت که تعزیهخوانی ریشه سه هزار ساله دارد و از زمان مرگ سیاوش با عنوان نمایش بین ایرانیان و پارسیزبانان شهرت داشت.
وی افزود: نقل است که حضرت زینب (سلامالله علیها) پس از بازگشت به مدینه، صحنه عاشورا را برای مردم راجع به این واقعه عظیم بازسازی کردند تا درک بهتری صورت گیرد اما براساس منابع معتبر دیگر، برگزاری مراسم تعزیه به دوران زندیه برمیگردد و در دوران صفویه به نهایت شکوفایی رسیدهاست. سرپرست اجرایی تعزیهخوانی چناران در رابطه با تاریخچه اجرای مراسم در شهرستان نیز اظهار داشت: جایگاه تعزیهخوانی در شهرستان چناران قدمت طولانی ندارد و فقط در روستای خرمآباد این شهرستان از حدود کمتر از صد سال پیش تعزیهخوانی اجرا میشد.
وی افزود: برگزاری تعزیه طی سالهای اخیر نشاتگرفته از علائق شخصی تعزیهخوانان است و با توجه به پیشینه خانوادگی خود تصمیم به تشکیل گروهی به این منظور گرفتند که امروزه این مراسم را برگزار میکنند.
“تعزیهخوانی” به درک بهتر از وقایع مذهبی کمک میکند
سرپرست اجرایی تعزیهخوانی چناران در مورد استقبال مردم از این مراسم گفت: علایق شخصی مردم در مورد تعزیهخوانی متفاوت است اما بهطور کلی تاثیرگذاری این مراسم را نباید نادیده گرفت چراکه نمایش تعزیه به نوعی بازسازی وقایع روز عاشورا و مصائب اهلبیت (ع) است و میتواند اثربخشی و درک بهتری برای مخاطب ایجاد کند.
وی به اهمیت ارزش هنری تعزیهخوانی اشاره کرد و افزود: هر مراسمی برای بزرگداشت مقام اهلبیت (علیهمالسلام) همیشه و همهجا با عنایت خاص این بزرگواران اجرا میشود اما توجه به ارزش هنر تعزیهخوانی و نقش مراسم در تقویت سبک زندگی اسلامی_ایرانی را باید جدی گرفت که اگر خانوادهها نیز بر تربیت دینی فرزندان اهتمام بورزند، قطعا در آینده نسل پیرو قرآن و اهلبیت (ع) فعالیت خواهند داشت.
باقری راجع به شکلگیری گروه تعزیهخوانی چناران نیز گفت: سابقه گروه در چناران ریشه خانوادگی دارد و بسیاری از تعزیهخوانان روستاها و شهرهای اطراف کموبیش از سالها پیش این مراسم را اجرا میکردند اما اجرای مراسم به شکل گروه فعلی از حدود سال ۸۶ آغاز شد و کمکم با کهولت سن پیشکسوتان اجرای مراسم به تعزیهخوانان جوان محول شد.
وی ادامه داد: گروههای مشابه تعزیهخوانی چناران در شهرستانهای دیگر استان خراسان رضوی مانند کاشمر، سبزوار و نیشابور بهخصوص منطقه سرولایت، منطقه میانجلگه نیشابور بهویژه روستای فدیچه، روستاهای اطراف مشهد و قوچان فعال هستند و تاریخچه قدیمی دارند که موجب رواج این آیین در چناران نیز شدهاست.
پیشرفت تعزیهخوانی در برخی شهرهای کشور مرهون حمایت مسئولان است
باقری جایگاه بعضی شهرهای ایران در اجرای تعزیه را بسیار عالی دانست و گفت: در رابطه با شهرهای پیشرو در تعزیهخوانی میتوان به اصفهان، تهران، قزوین، همدان و زنجان اشاره کرد؛ به ویژه که حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) در روستای قودجان شهرستان خوانسار برای تعزیهخوانی ساخته شدهاست و متناسب با ایام شهادت ائمه معصومین (علیهمالسلام) در سال، مراسم تعزیه و ذکر مصیبت توسط اساتید برجسته تعزیهخوانی از سراسر کشور برگزار میشود.
وی افزود: رسیدن به چنین جایگاهی مرهون تلاش مسئولان شهرستان است که تعزیهخوانهای آنها علاوه بر استقبال مردم محلی به شهرهای دیگر نیز جهت اجرای تعزیه دعوت میشوند.
علاقه و آموزش ملزومات اصلی “تعزیهخوانی” است
سرپرست اجرایی گروه تعزیهخوانی چناران در مورد ملزومات آموزش این سبک عزاداری تصریح کرد: اولین شرط تعزیهخوانی، علاقه و کسب آموزش است تا فرد بتواند با یادگیری دستگاههای موسیقی، نحوه اجرا، شیوه حرکات بدنی و … آشنا شود و متناسب با شرایط جسمانی، لحن صدا و خصوصیات رفتاری و توانمندیهای فردی، پس از اجرا در نقشهای کوتاه برای بهترین نقش انتخاب شود.
باقری که همراه با برادر خود در نقش حضرت علیاکبر (ع) در گروه تعزیهخوانی چناران فعال است، در رابطه با شروع فعالیت خود در این زمینه گفت: مکبری و قرائت قرآن درمسجد امام رضا (ع) چناران توسط استاد خواجهپور راهگشا این مسیر بود و اکنون نزدیک به ۲۱ سال است که با تمام توان ادامه یافتهاست و سفرهای متعدد برای تماشای تعزیه به استانها وشهرهایی مانند اصفهان، قزوین، قم، سبزوار و نیشابور که مهدهای تعزیه ایران هستند علاوه بر بهرهمندی بر فضائل معنوی، به کسب تجربه و اجرای بهتر مراسم در شهرستان چناران کمک میکند.
وی افزود: یکی از اهداف بلندمدت گروه تعزیهخوانی چناران، ترویج این مراسم است که خوشبختانه امسال پس از مدت طولانی تلاش و پیگیری، همکاری افراد خبره و مسئولان هیئات مذهبی در اجرای بهتر مراسم تعزیه نویدبخش موفقیتهای بهتر به یاری خداوند و ائمه اطهار (علیهمالسلام) در آینده خواهدبود.