ایستگاهی برای تردد کارگران در نظر بگیرید
- شناسه خبر: 10006
- تاریخ و زمان ارسال: ۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۹
- نویسنده: کلام تازه - مریم اصغری
پایگاه خبری تحلیلی کلام تازه | محمد خوشحال بیان کرد: در طرح قطار سریع السیر مشهد-گلبهار- چناران دو ایستگاه در ابتدا و انتها دیده شده است و در صورت بهرهبرداری از این طرح، کارگران برای سوار شدن به قطار مجبور به طی مسافتی به نسبت طولانی خواهند بود.
وی ادامه داد: ایستگاهی برای سوار شدن کارکنان این شهرک پیش بینی نشده است و در زمان بهره برداری از این طرح مشکلات زیادی برای آنان به وجود خواهد آمد.
مدیر شهرک صنعتی ماشینسازی و فناوریهای برتر گفت: بیش از ۳۰۰ واحد تولیدی با اشتغالزایی برای بیش از ۶ هزار نفر در ۱۶۰ هکتار زمین این شهرک مستقر شدهاند که در صورت توسعه صنعتی ظرفیت اشتغالزایی شهرک ماشین سازی به بیش از ۲۰ هزار نفر خواهد رسید.
خوشحال افزود: بیش از ۲۵ درصد از کارکنان این شهرک صنعتی اهل گلبهار هستند و هر روز برای آمدن به این شهرک متحمل طی مسیری به نسبت طولانی و عبور از جاده ای شلوغ و پرترافیک میشوند.
وی ادامه داد: راه افتادن قطار سریع السیر مشهد- گلبهار- چناران مسیر رفت و آمد برای کارکنان شهرک صنعتی ماشین سازی را کوتاهتر و آسانتر خواهد کرد اما این مهم در صورتی میسر خواهد بود که ایستگاهی در نزدیکی این شهرک پیش بینی شود لذا هم اینک که زیرساختهای قطار سریع السیر مشهد- گلبهار در حال اجرا است محلی برای استقرار ایستگاه قطار در نزدیکی این شهرک پیش بینی شود که اجرای این بخش به اشتغالزایی بیشتر در این شهرک کمک شایانی خواهد کرد.
اگر قطار در ایستگاههای متعدد توقف کند، استهلاک آن افزایش مییابد
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار نیز در خصوص مطالبه شهرک صنعتی ماشین سازی گفت: قطار سریع السیر مشهد- گلبهار- چناران از نوع قطارهای پرسرعتی است که از نظر فنی یک ایستگاه ابتدایی و یک ایستگاه در انتهای مسیر خود دارد.
هومن گریوانی افزود: اگر این قطار سریع السیر که ۱۶۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد بخواهد در ایستگاههای متعدد توقف کند، استهلاک آن افزایش مییابد و از نظر فنی دچار مشکل میشود.
وی اضافه کرد: با این حال با توجه به تاکید استاندار خراسان رضوی برای رفاه حال مردم و شاغلان شهرک صنعتی ماشین سازی، یک ایستگاه در طراحی مسیر قطار بین ورزشگاه ثامن و شهرک صنعتی در نظر گرفته شد تا جوابگوی نیاز هر دو حوزه باشد.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار گفت: در مجموع قطار سریع السیر مشهد-گلبهار- چناران چهار ایستگاه شامل دو مورد در ابتدا و انتها و دو ایستگاه در بین مسیر خواهد داشت.
گریوانی درباره پیشرفت طرح قطار سریع السیر مشهد- گلبهار – چناران افزود: تحریمهای ظالمانه باعث عدم برقراری فاینانس این طرح شد و سرعت اجرا را به لحاظ خرید تجهیزات ضعیف کرده است.
وی ادامه داد: با این حال پیشرفت طرح قطار سریع السیر مشهد- گلبهار- چناران در بخش اجرای ابنیه فنی و زیرسازی ۷۰ درصد است و ساخت تونل و اتصال این مسیر ریلی به خط یک قطار شهری مشهد در ورودی طرقبه آغاز شده است.
اطلاعات تکمیلی این پروژه
مسیر راهآهن مشهد تا شهر جدید گلبهار ۴۰ کیلومتر و تا شهر چناران ۴۶ کیلومتر است، پیشرفت فیزیکی زیرساختها و اجزای عمرانی پروژه ۷۰ درصد و پیشرفت فیزیکی کل پروژه ۳۴ درصد است. پارسال ۴۳۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شد. چند سال قبل هزینه کل پروژه ۳۰۰ میلیون یورو برآورد شد که ۱۸۶ میلیون یوروی آن قرار بود از طریق فاینانس خارجی تامین شود.
شهرجدید گلبهار که برای جمعیت ۲۰۰ هزار نفر و قابل توسعه تا ۴۰۰ هزار نفر ساخته شده است با وسعت چهار هزار هکتار در ۳۵ کیلومتری شمال غربی مشهد در امتداد جاده مشهد – چناران واقع است. ایجاد این شهر در چارچوب سیاست ایجاد مراکز اقماری اسکان جمعیت برای شهرهای بزرگ به منظور کنترل توسعه پیوسته این شهرها، هدایت اسکان جمعیت در محدوده اطراف آنها و جلوگیری از نابودی زمینهای کشاورزی اطراف شهرها و اسکان بی رویه جمعیت، سال ۱۳۷۲ به عنوان نخستین مصوبه “طرح جامع شهرهای جدید” به تصویب شورای عالی شهرسازی ایران رسید.
مرکز شهرستان ۱۲۶ هزار نفری چناران نیز در فاصله ۶۱ کیلومتری شمال غرب مشهد واقع است. چناران مرکب از دو بخش مرکزی و گلبهار دارای ۲۱۶ روستاست.
شهرک صنعتی ماشین سازی و فناوریهای برتر ۲۷ کیلومتر تا مشهد و ۱۵ کیلومتر تا گلبهار فاصله دارد.