آیا گره مشکلات حمل و نقل گلبهار باز خواهد شد؟
- شناسه خبر: 21876
- تاریخ و زمان ارسال: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۹:۱۳
- نویسنده: کلام تازه - مجتبی جعفری
کلام تازه | شاید بتوان یکی از مهمترین مولفههای رفاه در شهرهای جدید و اقماری را مولفهای به نام «حمل و نقل» عنوان کرد. مولفهای که میتواند میزان رضایت ساکنین یک شهر جدید را از عرش تا فرش تنزل دهد. چرا که خواه ناخواه تا زمانی که تمامی امکانات در این شهرها مهیا نشود، ساکنین مجبور به تردد به مادرشهر یا شهرهای اطراف هستند.
شهر جدید گلبهار، شهری است که از این قاعده مستثنا نیست. ساکنین این شهر از سطح پایین حمل و نقل گله مند هستند. از تاخیرهای طولانی مدت در ایستگاههای اتوبوس (چه درون شهری و چه برون شهری)، از کیفیت پایین اتوبوسها، از جابجایی ایستگاه اتوبوس مشهد گلبهار و… دیگر مشکلاتی که به بهانهی پیگیری آنها با مسئولین مربوطه به گفتگو پرداختهایم.
حل معضل حمل و نقل وظیفه حاکمیت است و باید حل شود
در ابتدا برای بررسی وضعیت اتوبوسهای برون شهری مشهد گلبهار به گفتگو با معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی پرداختیم.
جواد وحدتی فرد در توضیح وضعیت اتوبوس های گلبهار مشهد و تمهیداتی که باید در این خصوص اندیشیده شود گفت: شهرهای اقماری مانند گلبهار برای کاهش جمعیتی کلان شهر مشهد ایجاد شده است تا باری از دوش مشهد برداشته شود ولی چیزی که در این میان واضح و روشن است این است که در این ده، بیست سالی که از ایجاد شهرهای اقماری می گذرد این شهرها عملا و لزوما به شهرهای خوابگاهی تبدیل شده اند.
وی ادامه داد: از آن جایی که ساکنین این شهرها در مشهد کار می کنند و فقط در گلبهار سکونت دارند و از آن جایی که شهرستان گلبهار امکانات لازم اعم از استقرار ادارات مختلف را ندارد، بروز این قبیل مشکلات در این شهرها در چند ساله اول طبیعی است که متاسفانه در این شهر همچنان ادامه دارد و باید با تدابیر خاص به فوریت این مشکلات حل شود از جمله بحث حمل و نقل که طبیعتا وظیفه حاکمیت است و باید حلش کند.
وحدتی فرد افزود: همانطور که می دانید گلبهار برای سرویس دهی به مشهد ایجاد شده است و با مصوباتی که در این خصوص وجود دارد باید این اتفاق بیفتد که یکی از آن ها مترو گلبهار است که هر چند کند ولی خوشبختانه در این مدت پیشرفتهای خوبی داشته است و دراین خصوص ما در جلسات مختلف از دولت خواسته ایم که این بار را به دوش بکشد تا شهروندان گلبهار بتوانند زودتر از امکانات مترو استفاده کنند.
یکی از راهکارها افزایش کرایه است!
وی در خصوص کمبودهایی که در ناوگان حمل و نقل جاده ای وجود دارد گفت: طبیعی است که سرمایه گذار کاری انجام بدهد که برایش منفعت بیشتری داشته باشد البته ما در این خصوص پیشنهادهایی داشته ایم و بستر های لازم را جهت سرمایه گذاری در این خصوص فراهم کرده ایم ولی به هر شکل این واقعیت است که تولید اتوبوس درکشور محدود و کم است و از طرفی نیازها در این خصوص زیاد است. نمونه اش این که ما برای جا به جایی زائران در دهه آخر صفر از ناوگان حمل و نقل دیگر استانها کمک گرفتیم.
وحدتی فرد افزود: متاسفانه در حال حاضر بخش اعظمی از اتوبوس های ما در معادن و پالایشگاهها فعالیت می کنند. چون به لحاظ جبران هزینههایشان منافع بیشتری را نصیب صاحبانشان می کنند. ولی به هر شکل یکی از راههایی که برای رفع این کمبود وجود دارد افزایش کرایههای اتوبوس در تردد بین مشهد گلبهار است.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی اضافه کرد: از آن جایی که رفت و آمد به این شهر از دو نوبت بیشتر است رفت و آمد با مبلغی که افراد برای استفاده از اتوبوس می پردازند در حال حاضر برای سرمایهگذار توجیه اقتصادی ندارد.
وی ادامه داد: وقتی سرمایه گذار، اتوبوس دویست و چند میلیونی را برای این کار اختصاص می دهد با توجه به افزایش قیمت لوازم یدکی و استهلاکاتی که در رفت و آمد جاده برای اتوبوس ایجاد می شود با قیمت ۳هزار و ۵۰۰تومان طبیعی است که رغبتی برای مشارکت در این کار نداشته باشد.
امکانات لازم برای بکارگیری حدود ۵۰ اتوبوس به حمل و نقل برون شهری گلبهار پیش بینی شده است.
وحدتی اضافه کرد: هر چند امکانات لازم برای بکارگیری حدود پنجاه دستگاه اتوبوس برای حمل و نقل به شهرستان گلبهار پیش بینی شده است ولی به هرشکل باید دید آیا سرمایه گذار تمایل به استفاده از این تسهیلات را دارد یا خیر؟
لزوم همکاری بین شهرداریهای مشهد و گلبهار
وی در ادامه ضمن اشاره به لزوم مشارکت برخی سازمان ها از جمله شهرداری گلبهار و شهرداری مشهد در این امر گفت: پیشنهاد من این است که شهرداریهای مشهد و گلبهار در این جهت ورود پیدا کنند و بخشی از هزینه ها را متقبل شوند تا ساکنین بتوانند با راحتی بیشتری رفت و آمد کنند. چرا که به نظرم تنها راه ممکن در حل این موضوع هم همین است. دقیقا همان کاری که استان البرز پیش از این انجام داده است. به هر شکل باید کاری کنیم که ایجاد این سرمایه گذاری برای آن فرد صرفه اقتصادی داشته باشد. چون دولت که اتوبوسی ندارد که به این امر اختصاص دهد پس اگر نرخ بازگشت سرمایه افزایش پیدا کند مطمئنا افراد بیشتری برای این امر و سرمایه گذاری جهت مشارکت در حمل و نقل شهرستان گلبهار پیش قدم خواهند بود.
کرایه مشهد گلبهار ۷ هزار تومان میشود؟
وی در توضیح وضعیت اتوبوس هایی که در حال حاضر در جاده مشهد گلبهار فعالیت می کنند گفت: اتوبوسهایی که در حال حاضر در جاده تردد میکنند تمام مجوزها و استانداردهای لازم را دارند. من به عنوان کسی که از نزدیک با مشکلات ساکنین گلبهار آشنا هستم دلم میخواهد که ساکنین برای ترددشان از اتوبوسهای وی ای پی استفاده کنند ولی به هر شکل با این مبلغی که در حال حاضر برای بلیت اتوبوس داریم بخش خصوصی خیلی تمایلی به سرمایه گذاری ندارد.
وی در توضیح افزایش احتمالی نرخ بلیت های اتوبوس مشهد گلبهار بیان کرد: متاسفانه پایهگذاری نرخ اتوبوس از ابتدا کم و ناچیز بوده است و الان با توجه به استهلاکی که اتوبوس ها دارند نرخ ۷هزار تومان را برای بلیت اتوبوس ها در نظر دارند که البته ما هنوز نپذیرفته ایم چون معتقدیم که شهروند گلبهار همان شهروند مشهد است.
مباحث ترافیکی باعث انتقال ایستگاه گلبهار به پایانه میثاق شد
وحدتی فرد در توضیح جابجایی و انتقال ایستگاه و پایانه مشهد از استقلال به میثاق گفت: لازم است بدانید که بحث پایانه ها درحوزه کاری شهرداری است نه راهداری و این شهرداری است که باید امکانات لازم را اختصاص بدهد. به هر شکل و تحت هر شرایطی باید حقوق شهروندی رعایت شود. طبیعی است از این مبحث که بگذریم قضیه ای که در این خصوص برای ما وجود داشت مساله ترافیک بوده و هست. برای اینکه در آن نقطه از شهر ترافیک نداشته باشیم لازم بود که پایانه به انتهای شهر برود.
چرا پروتکلها رعایت نمیشود؟ چون مردم بلیط نمیخرند!
وی در توضیح عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در برخی اتوبوس های مشهد گلبهار گفت: اتوبوسهای فعلی که برای این منظور استفاده می شود اتوبوس های واحد است. نظر ما این بود که افراد مانند اتوبوسهای برون شهری قبل از سوار شدن به اتوبوس بلیت تهیه کنند که در این صورت راننده موظف بود به تعداد بلیت مسافر سوار کند ولی متاسفانه کسی از این طرح استقبال نکرد.
وحدتی فرد در خصوص وضعیت تاکسی های خطی مشهد گلبهار نیز گفت: تاکسی خطی بین شهری هم زیر نظر اداره راهداری است. عموم کسانی که در این خط مشغول هستند به رانندگان حرفهای لقب گرفته اند و در بحث امنیت استفاده از این تاکسیها تمام هویت شناسایی این افراد برای ما روشن است و مبلغی را هم که برای هر فرد مطالبه می کنند در صنف خودشان تایید و تصویب شده است.
مشکلات حمل و نقل درون شهری گلبهار
گستردگی شهر گلبهار در این یکی دو سال اخیر به اندازهای شده است که نیاز این شهر را به داشتن اتوبوسهای داخل شهری جهت جا به جایی ساکنین را بیش از پیش کرده است. در این میان مشکلاتی از قبیل عدم وجود ایستگاه اتوبوس در برخی نقاط شهر، سرفاصله زمانی زیاد بین حضور اتوبوسها در ایستگاه و مواردی دیگر نارضایتی مردم گلبهار را در پی داشته است. برای بررسی این موارد به سراغ علیرضا اصغری شهردار گلبهار رفتیم تا جزییات بیشتر را جویا شویم.
کلام تازه را در اینستاگرام دنبال کنید
خطوط اتوبوسرانی نسبت به تقاضای سفر تعیین میشوند
شهردار گلبهار در خصوص عدم وجود ایستگاه اتوبوس در بعضی مناطق گفت: از جمله مولفه هایی که در ایجاد خطوط حمل و نقل عمومی و بویژه اتوبوسرانی موثر می باشد، میزان تقاضای سفر است که متاثر از میزان سکونت جمعیت در محلات و مناطق شهری دارد و بر همین اساس توسعه خطوط اتوبوسرانی تعریف می گردد. هم اکنون مسیر خط ۱ اتوبوسرانی بخش جمعیت خیز بلوار مهرگان را پوشش می دهد.
اصغری تعداد ایستگاههای موجود در دو خط اتوبوسرانی درون شهری گلبهار را چنین تشریح کرد: تعداد ایستگاه های اتوبوس در خط ۱ (بلوار امام خمینی) ۴۷ ایستگاه و تعداد ایستگاه های اتوبوس در خط ۲ (بلوار جمهوری) ۴۳ ایستگاه میباشد.
وی افزود: مجموع ایستگاه های اتوبوس درون شهری به ۹۰ ایستگاه می رسد. خوشبختانه اتوبوس به میزان تقاضای سفر داخل شهری در دسترس میباشد و از این نظر مشکلی وجود ندارد. روزانه ۲۰ دستگاه اتوبوس در ۲ شیفت کاری مشغول ارائه خدمات به همشهریان گلبهاری هستند.
شهردار گلبهار در خصوص وضعیت فنی اتوبوسها گفت: ازتعداد ۲۰دستگاه فعال روزانه ۷دستگاه بازسازی شده اند که عمری ۱۶ساله دارند. ۱۲دستگاه باقی مانده هم متاسفانه اسقاطی هستند.
بیشتر بخوانید
ورزش راهی برای تقویت روابط خانوادگی
طرح ساماندهی خودروهای مسافربر شخصی گلبهار با مخالفت پلیس راهور مواجه شده است
وی با بیان اینکه نرخ بلیط اتوبوسها امسال افزایش پیدا نکرده است، گفت: رعایت دستورالعملهای بهداشتی در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله: الزام به استفاده از ماسک، رعایت فاصلهگذاری اجتماعی و پرداخت الکترونیکی بلیت اتوبوس به جد در دستور کار میباشد.
اصغری در پایان در پاسخ به اقدامات انجام شده مبنی بر ساماندهی مسافربرهای شخصی توضیح داد: طرح ساماندهی خودروهای مسافربر شخصی با مخالفت پلیس راهور مواجه شده است اما پیگیریها در خصوص رفع موانع در دست اقدام است. البته به جهت رعایت موازین قانونی، این خودروها می بایست در آژانس های تاکسی تلفنی و سرویس های مدارس فعالیت نمایند.