۰۵ / ۰۵ / ۱۴۰۰

گلبهار و چناران؛ کم‌توان در سفر به مشهد

کلام تازه | مشهد به عنوان یکی از بزرگترین کلانشهرهای کشور، حجم زیادی از تعاملات اقتصادی و اجتماعی ساکنین شهرهای اطراف خود را در برگرفته است. دو مورد از شهرهای مهم نزدیک به مشهد، چناران و گلبهار هستند که با توجه به اشتغال جمع کثیری از ساکنین این شهرها در مشهد، بحث حمل و نقل شهروندان چناران و گلبهار همیشه یکی از چالش‌های مهم منطقه محسوب می‌شده. با گزارش اختصاصی کلام تازه در این خصوص همراه باشید

در مورد شهر جدید گلبهار حمل و نقل برون‌شهری به چالش پررنگی تبدیل شده. چرا که تعداد زیادی از ساکنین گلبهار به تازگی از مشهد به گلبهار مهاجرت کرده‌اند و هنوز بسیاری از امور روزمره‌ی آن‌ها مانند اشتغال و فعالیت‌های اجتماعی و اداری در مشهد انجام می‌گیرد. قاعدتا وقتی یک شهر جدید به عنوان شهر اقماری در کنار یک مادر شهر احداث می‌شود، بحث حمل و نقل ساکنین این شهر به شهر مادر باید از اولویت‌های اصلی قرار بگیرد. اما ماجرای حمل و نقل برون شهری گلبهار-مشهد سالیان سال است که با کاستی‌ها و ضعف‌های مختلفی روبرو است. چه زمانی که این موضوع تحت مدیریت شهرداری گلبهار انجام می‌گرفت و چه امروز که اداره راهداری استان با واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی در حال مدیریت اتوبوس‌های مشهد – گلبهار است.


متن این گزارش در نوزدهمین شماره ماهنامه کلام‌تازه به چاپ رسیده است برای دریافت این شماره از ماهنامه به لینک زیر مراجعه‌کنید

دریافت رایگان نسخه الکترونیکی شماره نوزدهم ماهنامه کلام تازه


در روزهایی که گذشت حجم زیادی از پیام‌های مردمی ارسال شده به دفتر نشریه کلام تازه حاکی از افزایش نارضایتی‌های شهروندان نسبت به اتوبوس‌های مشهد – گلبهار بود. شهروندانی که از مسائلی همچون عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی با توجه به شیوع کرونا، افزایش نرخ کرایه، مشکلات فنی اتوبوس‌ها، عدم استفاده از سیستم سرمایشی و مسائلی از این دست گلایه‌مند بودند. ابتدا به پیگیری این موارد پرداختیم اما در حین تنظیم این گزارش اتفاقات عجیب دیگری برای اتوبوس‌های مشهد – گلبهار رخ داد که نارضایتی شهروندان را دوچندان کرد. به شکلی که حتی صدای نارضایتی مسئولین شهر از جمله فرماندار، امام جمعه و چند تن از منتخبین شورای شهر هم به گوش رسید. در این گزارش به بررسی کامل ماجرای حمل و نقل برون شهری گلبهار – مشهد پرداختیم.

در ابتدا به سراغ معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خراسان رضوی رفتیم و علت مسائلی چون عدم رعایت فاصله گذاری، مشکلات فنی و افزایش کرایه در اتوبوس‌های مشهد-گلبهار را جویا شدیم.

جواد وحدتی فر یکی از علل عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در اتوبوس‌های مشهد گلبهار را فرهنگ اشتباه بوجود آمده در میان مسافرین مسیر مشهد گلبهار بیان‌کرد و گفت: متاسفانه در مسیرهای رفت و برگشت مشهد-گلبهار شهروندان علاقه‌مند به تهیه بلیط نیستند، همانند اتوبوس‌های درون‌شهری‌ سفر می‌کنند و این موضوع به نوعی به شرکت متولی این سیستم حمل و نقل آسیب می‌رساند و همچنین باعث می‌شود که مردم بیش از حد مجاز سوار شوند.

وحدتی‌فر اضافه کرد: اما به طور کلی شرکت‌های حمل و نقل‌ موظف به رعایت فاصله گذاری اجتماعی هستند، اگر هم گزارشی مبنی بر رعایت نکردن فاصله گذاری داشته باشیم،‌ بازدید خواهیم کرد و برخورد خواهیم داشت. که البته در برخی موارد این اقدام عملی شده است و برخوردهایی صورت گرفته است.


بیشتربخوانید: از بخش فنی و تعمیرگاهی اتوبوسرانی گلبهار بازدید شد


وی در پاسخ به گلایه‌های مطرح شده از جانب شهروندانی که گفته بودند «چرا اتوبوس‌ها در ایستگاه میدان استقلال ظرفیت را تکمیل می‌کنند و مجددا در ایستگاه پلیس راه برای سوار کردن مسافرین توقف می‌کنند» گفت: باز هم مشکل به همان عدم تهیه بلیط برمی‌گردد. اما این موضوع را باید درنظر داشته باشیم که این ناوگان توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و ما با بروز چنین تخلفاتی برخورد خواهیم کرد.

دلایل افزایش چندباره نرخ کرایه گلبهار-مشهد

یکی دیگر از گلایه‌های به حق شهروندان گلبهار، افزایش کرایه‌های این ناوگان در دو نوبت و در بازه زمانی کوتاهی بود که وحدتی‌فر در این خصوص اظهارکرد: در ابتدای سال ما دو نوبت افزایش کرایه داشتیم، افزایش نرخ کرایه بر اساس ابلاغیه کشوری و همگام با دیگر شهرهای کشور انجام گرفته است. البته باید این نکته را هم مدنظر گرفت که کرایه فعلی هم با توجه به هزینه‌های بالا برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی به صرفه نیست و از همین رو تضاد بین منافع مردم و منافع سرمایه‌گذار پیش می‌آید.

معاون اداره کل راهداری خراسان رضوی در پایان تاکید کرد: بنده هر زمان که در این خصوص گفتگویی انجام داده‌ام موضوعی را عنوان کرده‌ام و از شما هم به عنوان رسانه می‌خواهم پیگیر آن باشد. خواسته‌ی من این است پیگیری کنید و مطالبه‌گر باشید تا بحث تکمیل پروژه‌ی متروی مشهد گلبهار هر چه سریع‌تر به ثمر برسد چرا که با احداث مترو بخش عمده‌ای از معضلات حمل و نقل برون شهری مردم گلبهار برطرف خواهد شد.

اوضاع بدتر شد

در حین تنظیم این گزارش اخبار دیگری رخ داد که نارضایتی شهروندان گلبهاری را دوچندان کرد. پیام‌های مردمی حاکی از این بود که بدون اطلاع قبلی محل ایستگاه اتوبوس‌های گلبهار در مشهد جابجا شده است و به ابتدای بلوار میثاق (هاشمی رفسنجانی) انتقال یافته است.

در راستای پیگیری این موضوع مجددا به سراغ معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی رفتیم و وحدتی فر در این خصوص چنین گفت: طی مکاتبات انجام شده تاکید کرده بودیم که چنین اتفاقی نیفتد، اما اعضای شورای ترافیک شهر مشهد به علت عملیات عمرانی در محدوده میدان استقلال تا میدان قائم، بحث جابجایی ایستگاه مشهد گلبهار را به تصویب رساندند و این اتفاق افتاد.
در ادامه به سراغ معاون فرماندار شهرستان گلبهار رفتیم تا ببینیم مسئولین شهرستان در این خصوص چه کرده اند. سلطانی در این باره گفت: جابجایی ایستگاه اتوبوس‌های گلبهار در مشهد موقتی است. درحال پیگیری هستیم تا موقتا ایستگاه از ابتدای بلوار میثاق به پلیس راه یا قبل از میدان قائم (ایستگاه نان رضوی) انتقال یابد. اما بهرحال این موضوع موقتی بوده و ایستگاه مجددا به میدان استقلال بازخواهد گشت.


کلام تازه را در اینستاگرام دنبال کنید


عصر همان روز سلطانی از بازگشت ایستگاه گلبهار به محل قبلی خود واقع در میدان استقلال خبر داد و گفت: بنابر هماهنگی معاون فرماندار با مدیرکل دفترفنی استانداری و پلیس راهور مشهد، بازگشت اتوبوس‌ها به میدان استقلال در مدت زمان کم باتوجه به ترافیک میدان استقلال بررسی و انجام‌شد.

پای حرفشان نماندند

چند روز بعد سلطانی از جابه جایی ایستگاه گلبهار-مشهد از میدان استقلال به پایانه معراج خبر داد و گفت: عملیات عمرانی حد فاصل میدان استقلال تا تقاطع قائم موجب ایجاد محدودیت‌های ترافیکی شده و به همین دلیل ایستگاه سوار اتوبوس‌های گلبهار-مشهد برای پیاده کردن مسافران در ایستگاه‌های (میدان استقلال) و (میدان‌آزادی) توقف خواهند داشت و سپس برای سوارکردن مسافرین گلبهار به ایستگاه پایانه معراج خواهند رفت.

اما سلطانی گفته بود طی هماهنگی‌های انجام شده با مسئولین شهر مشهد، قرار شده ابتدا زیرساخت‌های لازم از جمله روشنایی، سابیان، تامین امنیت و… در پایانه معراج تامین شود و سپس این جابجایی اتفاق بیفتد.

عذرخواهی فرماندار گلبهار بابت تصمیمات مشهدی‌ها!

روز بعد حجم بالای پیام‌های شهروندان گلبهاری نشان دهنده سرگردانی و کلافگی آن‌ها در ایستگاه‌های اعلام شده بود. پلیس راهور با توقف اتوبوس‌ها در ایستگاه استقلال مخالف می‌کرد و مردم نمی‌دانستند کجا باید سوار اتوبوس‌های گلبهار بشوند.
حجم اعتراضات به قدری زیاد بود که شبانه به سراغ فرماندار گلبهار رفتیم و جزییات ماجرا را جویا شدیم. او هم نارضایتی‌های مردم را به خوبی درک کرده بود و شدیدا به مسئولین مشهدی انتقاد کرد. دونده گفت: متاسفانه تصمیمی در کلانشهر مشهد گرفته شده که شهروندان گلبهار را دچار چالش کرده. ️مسئولین مشهد بعلت عملیات عمرانی حدفاصل میدان استقلال تا قائم تصمیم به جابجایی ایستگاه گلبهار گرفتند بدون اینکه مسئولین گلبهار را در جریان قرار دهند. ️قول دادند امکانات زیرساختی از جمله ایستگاه، سایبان، روشنایی، تامین امنیت و دیگر امکانات رفاهی را برای ایستگاه گلبهار در پایانه معراج مهیا کنند که چنین نشد.


بیشتربخوانید: لزوم زیباسازی پایانه اتوبوسرانی گلبهار نیازمند نگاه مسئولان شهری است


دونده با بیان اینکه صورتجلسه‌ای خطاب به فرماندار گلبهار تنظیم کردند ولی برای بنده نفرستادند، ادامه داد: لطفا دوستان وقتی برای مردم گلبهار تصمیم می‌گیرند، مسئولین این شهرستان را هم در جریان قرار دهند یا لااقل خلاف تصمیماتی که با ما هماهنگ می‌کنند، انجام ندهند. از مردم گلبهار بابت تصمیماتی که در مشهد گرفته شده، عذرخواهی می‌کنم. ️توقع داریم مسئولین مشهد شرایط مردم گلبهار را درک کنند و بعد تصمیم بگیرند.
این مشکلات، گلایه شدید مسئولین گلبهار از جمله امام جمعه، فرماندار و چند تن از منتخبین شورای شهر گلبهار از مسئولین مشهد را در پی داشت.

با تعامل می‌شود مشکلات را حل کرد

در نهایت جلسه ای در استانداری خراسان رضوی با حضور مسئولان ترافیک شهری مشهد و نماینده فرمانداری گلبهار برگزار شد و حاصل این جلسه چند ساعته چنین بود: پس از این اتوبوس‌های گلبهار پس از ورود به مشهد در ایستگا‌ه های میدان استقلال و میدان آزادی مسافران خود را پیاده کرده و از همان مسیر قبلی به بلوار آزادی و میدان استقلال می‌آیند. اتوبوس‌ها تعدادی از افراد را که در ایستگاه حاضر هستند را سوار می‌کنند و به سمت پایانه میثاق حرکت می‌کنند، اگر در ایستگاه میثاق مسافر حضور داشته باشد نیز به سمت گلبهار برمی‌گردند. مسافران بدون پرداخت هزینه از استقلال تا ایستگاه میثاق را طی خواهند کرد. البته این موضوع هم مستلزم تکمیل زیرساخت‌های لازم در پایانه میثاق می‌باشد.

همچنین تصویب شد که سوار و پیاده شدن مسافرین در تایم پیک رخ ندهد، اتوبوس‌ها با ظرفیت کامل از استقلال حرکت می‌کنند و فقط در زمان غیر پیک احتمال سوار شدن مجدد آنها درپایانه میثاق وجود دارد. در این طرح دیگر شاهد توقف چند اتوبوس در حاشیه میدان استقلال نخواهیم بود چرا که به لحاظ ترافیکی پلیس راهور شدیدا با این موضوع مخالف بود.

از آن‌جایی که این مصوبه با هماهنگی تمامی مسئولین مربوطه از جمله نمایندگان پلیس راهور، فرمانداری گلبهار، سازمان ترافیک مشهد و اداره کل راهداری استان به تصویب رسیده‌است به نظر می‌رسد مصوبه نهایی باشد و تغییر دیگری در آن اعمال نشود. اگر چه در آخرین ساعات تنظیم این گزارش باز هم شاهد نارضایتی‌های شهروندان گلبهار در خصوص فاصله‌ی زمانی طولانی بین توقف اتوبوس‌ها در ایستگاه استقلال بودیم. امیدواریم این موضوع موقتی باشد و بحث حمل و نقل برون شهری گلبهار پس از کشمکش‌های طولانی بالاخره حل شده باشد.

راهداری استان: شهرداری چناران پایانه بسازد تا ما اقدام کنیم!

در خصوص چناران هم شاهد شرایط مناسبی در حمل و نقل ساکنین این شهر به مشهد نیستیم. شهروندان چنارانی شدیدا گلایه‌مندند که چرا تردد مسیر چناران – مشهد همچنان با مینی بوس صورت می‌گیرد. آن هم مینی‌بوس‌هایی فرسوده و قدیمی. در این خصوص به پیگیری پرداختیم و به سراغ معاون حمل و نقل اداره کل راهداری استان رفتیم.
وحدتی‌فر در ارتباط با وضعیت حمل و نقل مسیر مشهد – چناران گفت: متاسفانه شهرداری چناران، پایانه اتوبوسرانی مناسبی در شهرستان ایجاد نکرده است و متاسفانه سفرهای برون شهری برای شهروندان در کنار خیابان انجام می‌شود. اگر پایانه مناسبی برای این شهر ایجاد شود ما در خصوص بهبود وضعیت حمل و نقل برون شهری چناران اقدام خواهیم کرد.


کلام تازه را در تلگرام دنبال کنید


وی ادامه داد: علی‌رغم قدمت بالای شهرستان چناران، اتوبوس برای این شهر وجود ندارد، از دلایل آن را هم می‌توان عدم استقبال مردم و همچنین عدم تمایل بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این زمینه مطرح کرد. اگر سرمایه‌گذار علاقه‌مند به سرمایه گذاری در بحث حمل و نقل برون شهری چناران وجود داشته باشد، ما مجوز می‌دهیم تا در این زمینه شروع به کار کنند.

منبع
کلام تازه

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند